Hoppa till huvudinnehåll

Proletären avslöjar: Arriva fuskar med bussturer i Hjulsta för att slippa böter

Bussbolaget Arriva myglar med turerna i Stockholms invandrartäta förort Hjulsta för att slippa undan förseningsböter från Stockholms Lokaltrafik. De som får betala priset: vanliga arbetande människor.

Arriva vann upphandlingen genom att lägga sig 30 procent lägre än konkurrenterna i pris, något de tar igen genom mygel. (Obs! Genrebild)
Tommy E(CC)

En klausul i avtalet med Stockholms Lokaltrafik (SL) ger bussbolaget Arriva rätt att vid plötsliga hinder, avstängningar, olyckor och liknande på den ordinarie linjesträckningen kunna lägga om sträckan och köra en annan väg. Om bussarna är försenade av andra anledningar måste bolaget betala böter till SL, 3.000 till 5.000 kronor per tur.

Men bussföraren Magnus Fresk menar att Arriva utnyttjar klausulen också för hinder som inte omfattas av avtalet, till exempel bilköer i rusningstrafik. Och att det görs så ofta att det drabbar de arbetande människor i invandrartäta förorten Hjulsta som behöver ta sig till och från jobbet i tid.

– Arrivas trafikledning (CTIL) lägger om busslinjen akut och då slipper Arriva betala kännbara böter till SL per inställd tur. SL agerar mot Arriva när det kommer in klagomål, men många i Hjulsta kan inte svenska och har svårt att förstå bussförarens info på svenska och engelska om alternativa färdvägar, liksom att klaga, säger Magnus Fresk till Proletären.

Arriva har satt i system att spara förseningsböter genom att i eftermiddagsrusningen dra in fem hållplatser på linje 517, varav tre i själva Hjulsta, för att istället dra om busslinjen via Barkarbybron i angränsande Järfälla.

– De kallar det akut omlagd körväg och därmed blir det bötesfritt, säger Magnus Fresk.

På så sätt undviker Arriva att summan av förseningsminuterna når den gräns vid vilken Arriva måste betala mångmiljonbelopp i vite till SL. Allt medan resenärerna får svårt att ta sig till jobbet i tid eller hem från jobbet i rimlig tid, samtidigt som förarna får ta smällen när ilskna resenärer får vänta på rejält försenade bussar.

Det kan handla om stora pengar i böter: 2013 krävde SL 174 miljoner av Arriva för det busskaos som rådde då.

Magnus Fresk har räknat på hur många turer som är inställda i Hjulsta för att Arriva ska slippa böter: totalt blir det en vardag per vecka som all trafik på linje 517 är helt inställd i båda körriktningarna på de tre hållplatserna i Hjulsta.

– De resenärer som arbetspendlar på vardagar och ska resa från Hjulsta med buss 517 under tidsfönstret mellan cirka 16.00 och 17.30, kommer att få uppleva att var femte vardag finns ingen busstrafik att tillgå. När bussen väl kommer kan de få vänta i uppåt en timme, fastän bussen egentligen ska gå varje kvart. Var femte vardag kommer de som sitter på bussen få höra hur bussföraren ropar i högtalaren att ”vi har nu akut omlagd körväg och kör inte till Hjulsta”, säger Magnus Fresk.

– Resenären är framme i Hjulsta en timme senare än de räknat med, och detta händer således en gång i veckan för dessa vardagspendlare.

Budgivningen om busstrafiken i Stockholm har varit hård, med flera bolag inblandade. Enligt Magnus Fresk vann Arriva, som är ett brittiskt bolag helägt av statliga tyska Deutsche Bahn, upphandlingen i det aktuella området genom att lägga sig 30 procent lägre än konkurrenterna.

– Så SL tackar stort och ser gärna mellan fingrarna med lite mygel, menar Magnus Fresk.