Hoppa till huvudinnehåll

Inga toalettbesök för Foodorabuden

En ny rapport från Arbetsmiljöverket visar stora brister i arbetsmiljön på Foodora. – Vi säger bara, ”yes, sir”. Vi är rädda för att bli av med jobbet, säger bilbudet Josef till Proletären.

Arbetsmiljöverket fann brister på 17 punkter vid inspektionen på Foodora.
Pixabay

Efter många larm om arbetsmiljön på Foodora det senaste året har Arbetsmiljöverket (AV) granskat arbetsgivaren. 

I inspektionsrapporten visar det sig att Foodora brister på 17 punkter. Bland annat handlar det om budens säkerhet och möjlighet till återhämtning och toalettbesök.

– Det är många punkter, säger inspektören Anette Borgelin till SvD Näringsliv. 

– Vi går på toa på restaurangen om de behöver fem minuter extra för att förbereda maten, berättar Foodorabudet Josef för Proletären.

Men buden kan varken be om en toalettpaus eller någon annan rast på arbetstid. De får andas ut när det råkar finnas en lucka.

– Jag kan inte be om något, men om de vill att jag ska jobba 30 minuter extra måste jag säga ja, annars är jag rädd att de tar bort mina pass. Och jag behöver alla timmar jag kan få.

Arbetsmiljöverket är också kritiska till att fordonen och annan utrustningen som används bara kontrolleras vid nyanställning utan  att några uppföljningar görs. Josef kör mat med bil och bilen får han tillhandahålla och ansvara för själv. 

– För några veckor sedan krockade jag på jobbet och fick skrota min bil. Foodora betalade ingenting och de sa åt mig att jag fick hyra en bil för att jobba annars tar de bort passen. Jag kunde inte jobba på tre dagar och fick ingen ersättning.

De dåliga villkoren gör att buden inte vågar klaga eller kräva det de har rätt till. När Josef och hans arbetskamrater träffar chefen spelar de sjysta och låtsas vara kompisar.

– Vi säger bara, ”yes, sir”. Vi är rädda för att bli av med jobbet.

AV menar att Foodora måste säkerställa att de anställda har rätt till rast och återhämtning. Men på grund av den låga lönen behöver Josef arbeta sju dagar i veckan för en månadslön på 15.000-16.000 kronor. Efter att bensinen är betald har han kvar ungefär 12.000 kronor. För att dryga ut lönen jobbar han extra på en restaurang.

– Foodora säger att det är så här för att det ska bara vara ett extrajobb. Men många av oss har inget val. Vi kan inte språket och kan inte få andra jobb, säger Josef.

Josef som kom från krigets Syrien läser svenska, men kursen som skulle tagit ett år har tagit sex år för honom, eftersom han inte har tid att studera när han jobbar så mycket.

Tidigare arbetade Josef på det konkurrerande budföretaget Wolt och han berättar att det var likadant där. Men där har Arbetsmiljöverket svårare att granska eftersom Wolt inte anställer sina bud överhuvudtaget.

Josef heter egentligen något annat, han vill inte ställa upp med namn och bild av rädsla för att bli av med jobbet.