Hoppa till huvudinnehåll
Av
robert.wettersten@proletaren.se

Pilotstrejk i hela Skandinavien

– Svenskt Näringsliv och deras propagandaorgan verkar inte göra nåt annat än att smutskasta löntagare som tar kamp, säger Svensk pilotförenings ordförande Rawaz Nermany, som förklarar för Proletären vad den pågående pilotstrejken handlar om.


Förhandlingarna mellan SAS och piloterna avbröts igår kväll, och piloter i Sverige, Danmark och Norge är nu ute i strejk. 

Den fackliga samarbetsorganisationen SAS Pilot Group, där det fristående facket Svensk pilotförening (SPF) ingår, sa nej till de statliga medlarnas bud, då man anser att de inte tillmötesgått ett enda av piloternas krav. 

I media handlar rapporteringen kring strejken, som ofta vid flygstrejker, om hur konflikten drabbar passagerarna. 

Andra skriver om att piloterna har snittlöner på 93.000 kronor i månaden, ett påstående som SPF:s ordförande Rawaz Nermany avvisar. 

Jannis Politidis / Rawaz Nermany
– Vi har en ingångslön på 34.000, och sen finns det en lönetrappa. De som har jobbat längst och är kaptener kan ha 98.000. Det är en hög lön, men att påstå att snittlönen är så hög, det är bara kvalificerat trams. Mycket av det som tidningarna skriver är hämtat från Svenskt Näringsliv och deras propagandaorgan som inte verkar göra nåt annat än att smutskasta löntagare som tar kamp.

 

Det är inte heller lönerna som är huvudfrågan i konflikten, menar Rawaz Nermany. Framförallt handlar det om scheman och villkor som saknar både förutsägbarhet och påverkan från de anställdas sida. 

– Vi har ingenting att säga till om var, när och hur vi jobbar. Två veckor i förväg får vi reda på hur vi ska jobba den kommande månaden. Vårt krav är att vi vill diskutera tjänstgöringsvillkoren, hur vi ska veta längre i förväg hur vi jobbar, och kunna påverka det.

Kort innan förhandlingarna satte igång valde SAS att säga upp alla existerande avtal kring samarbete, produktion och karriärsutveckling. Tidigare har det funnits tydliga regler kring fördelningen i trafiken inom SAS, till exempel vilka som får flyga SAS-plan. I huvudsak har det varit SAS-piloter på flyg till, från och inom Skandinavien. 

– Att SAS har sagt upp det avtalet ger intrycket av att vi ska ha sämst villkor i branschen samtidigt som våra jobb outsourcas.

Hur går outsourcingen till?

– Man tar ett flygplan från ett annat flygbolag, målar det i SAS-färger, säljer biljetter på SAS hemsida och kallar det ett SAS-flyg. Detta vill vi ha regleringar kring. 

I nuläget pågår strejken, och inga nya förhandlingar är inplanerade. 

– Mer vet vi inte. 

De strejkande piloterna i SAS fördelas enligt följande: Danmark: 372, Norge: 545, Sverige: 492. Ambulansflygningar och piloter i administrativa positioner är undantagna från strejk.