Hoppa till huvudinnehåll

Sett, läst, hört: Roms sista dagar

Populärkulturen i pandemins tid.

Tiger King, Animal Crossing och Tiktok – tre populära nöjen.
Montage: Proletären

Coronapandemin förändrade kulturkonsumtionen i kapitalismens kärnländer. Spelningar och idrottsevenemang ställdes in och biosalongerna gapade plötsligt tomma. 

Kultursektorn lär gå på knäna ett tag till, men den enes död är som bekant den andres bröd. Till exempel har streamingjättarna har täljt rejält med guld under denna tid. Bara Netflix har fått 15 miljoner nya prenumeranter. De har nu omkring 182 miljoner – dryga två procent av jordens befolkning.

Ett tag kändes det som att deras vansinniga true crime-serie Tiger King gått om vädret som världens vanligaste samtalsämne.

Populärkulturen brukar ju säga en del om samhällets ”själsliga” tillstånd. Vad betyder det att världens populäraste serie handlar om tokiga tigeruppfödare i den amerikanska södern som missköter djur och människor, idkar polygami och låtsas sjunga rent?

Och varför älskar folk det? 

Det simpla svaret är väl att det är ganska kul. Ibland vill man bara vältra sig i allt vansinne Roms sista dagar har att erbjuda. Och en del kanske finner lite tröst i att deras liv inte är lika galet som Joe Exotics.

Här är tre andra populärkulturella nöjen som vunnit mark under våren:

1. En av världens största Facebookgrupper består av 1,7 miljoner medlemmar som alla verkar vara i desperat behov av kollektivism. Den heter " A group where we all pretend to be ants in an ant colony” och går, som namnet antyder, ut på att alla i gruppen låtsas vara myror. Inläggen handlar om att lyfta sockerbitar ihop eller skydda stacken från angrepp. I gruppen gäller stort allvar och stora bokstäver. Det är precis lika knäppt som det låter. 

2. Ett av världens just nu populäraste tv-spel heter Animal Crossing och handlar kort och gott om att plocka ogräs och persikor på en paradisö medan man betalar av ett huslån till en tvättbjörn. Spelet är sjukt overkligt – inte för att det är fullt med antropomorfiska djur, utan för att det är lätt att tjäna stålar via hederligt arbete och alla banklån är räntefria.

3. Vårens mest nedladdade app heter Tiktok och är enormt populär bland unga. Det är en sociala medier-app där man kan skapa och dela videoklipp. Klippen är 15 sekunder långa för det är ungefär så lång tid våra intryckstjackade ungdomar orkar hålla koncentrationen uppe. Skämt åsido så är det faktiskt en anska trevlig plattform som ger många unga möjlighet att få utlopp för sin kreativitet. 

Tyvärr har det varit en del ”oro” kring appen. Inte för att den är beroendeframkallande eller ett eldorado för pedofiler… utan för att den kommer från Kina.