Hoppa till huvudinnehåll

Seko polisanmäler arbetsgivare – misstänkt människohandel

Seko Pendelklubben i Stockholm har polisanmält städföretaget Emfab. Pendelklubben misstänker att många av de städare som arbetar för tågbolaget MTR har utsatts för människohandel.

Seko Pendelklubben misstänker att många av de städare som arbetar för MTR har utsatts för människohandel.
Artur Szandrowski/Genrebild

Den polisanmälan som Sekofacket vid pendeltågstrafiken i Stockholm nu gjort, bygger på vad fackets medlemmar sett och hört ute på arbetsplatserna:

– Vi har lagt ihop vad våra kollegor har sett och pratat om, och då har vi kommit fram till det här, säger tågvärden Rainer Andersson, ordförande för pendelklubben, till Proletären.

Städföretaget Emfab togs in i pendeltågstrafiken för att täcka upp under coronapandemin. Seko konstaterar att de inhyrda städarna jobbar under usla arbetsvillkor. De jobbar kortare tid än MTR:s egna städare men utför ett mer omfattande arbete med att tvätta pendeltågens frontrutor och ute på stationerna. De får lägre lön och ingen eller liten ob-ersättning trots att de arbetar flera helger på raken.

– Vi har många vittnesmål om vad som pågår. Jag pratade nyligen med en av våra medlemmar som träffat på folk som inte kunde ett ord svenska. Och det räcker, då behöver vi inte diskutera mer, säger Rainer Andersson.

Rainer Andersson berättar om städare med arbetstillstånd som för att få stanna i Sverige behöver en heltidsanställning. Den kan se ut hur som helst, och arbetaren är rädd för att gå med i facket och kräva bättre villkor.

– Vi har anmält företaget för människohandel, det här handlar om människor som tvingas till tystnad och till saker de inte vill göra, säger Rainer Andersson som i veckan träffade polisens utredare för att gå igenom anmälan.

– Vi har också gått ut till städarna för att få in fler vittnesmål, men jag har redan pratat med så många att jag vet att vi har torrt på fötterna i den här saken.

Emfab, baserat i Älvsjö utanför Stockholm, saknar ett spårtrafikavtal, det avtal med vissa säkerhetskrav som krävs för att de anställda ska få arbeta i spårmiljön. Bland annat ska de anställda kunna svenska. Emfab vägrar teckna ett sådant avtal.

– MTR har medvetet anlitat ett företag som inte har rätt kollektivavtal. Det är ett sätt att urholka villkoren och det är väldigt allvarligt, säger Carolin Evander, ombudsman på Seko.

Evander konstaterar också att företaget inte har någon arbetsskadeanmälan sedan 2009.

– Det är klart att fler måste ha gjort sig illa under de åren, säger Carolin Evander till Sekotidningen. För mig är det en varningsklocka.

Udden i Sekos anmälan är riktad mot det Hongkongbaserade MTR, som har ett långtidskontrakt med Region Stockholm att bedriva pendeltågstrafiken i kommunen.

– Ja, det är ju de som tar in det här, det är de som är ansvariga för skiten, säger Rainer Andersson.