Hoppa till huvudinnehåll

Varning för hittepåhögtider

Vad köpte du på singeldagen, vår nya shoppinghögtid?

Handeln vill göra singeldagen till en shoppingdag då singlar och andra ensamboende ska "unna sig".
Montage: Proletären

Märkte ni av den nya hittepå-högtiden som smyglanserades i Sverige under den gångna helgen? Den heter Singles day, singeldagen.

Dagen har sitt ursprung i Kina och ”firas” den 11 november varje år. Datumet (11/11) innehåller endast ettor – ensamhetens siffra. 

Det låter kanske lite sorgligt, men för handeln är det en glädjerik högtid. Singles day räknas nu som världens största näthandelsdag.

Detta beror till stor del på den kinesiska onlineshoppingportalen Alibaba. Under singeldagen förra året omsatte de 25,3 miljarder dollar – tio gånger mer än vad näthandeln omsatte under köporgiedagen Black Friday i USA och drygt tre gånger mer än hela den svenska näthandelns totala årliga omsättning.

För smaskigt för Svensk Handel att avstå från och därför lanseras nu alltså singeldagen även i Sverige. 

Marknadsanalytikerna anser säkert grogrunden vara god, fyra av tio svenska hushåll är ensamhushåll. Bland dessa finns förstås både särbos och folk som ”kilar stadigt”, men säkert en hel del potentiella tröstshoppare.

I Sverige är vi också exceptionellt duktiga på att anamma nya detaljhandelshögtider. Halloween är ett nytt, men redan ”folkligt” förankrat exempel.

Här sammanfaller dessutom singeldagen med Fars dag, en redan etablerad konsumentdag, vilket innebär att varuhusen laddat sina lager och ringt in sina timanställda tonåringar. 

Men Singles day är först och främst en näthandelsdag. Som singel gör du bäst i att stanna hemma, så inte din olycka smittar av sig på andra. Men shoppa ska du göra likt förbannat.

Handeln har satsat stort på specialinriktade reklamkampanjer, bland annat via dejtingappen Tinder. Budskapet är: Lever du inte upp till tvåsamhetsnormen? Räds icke. Här kommer din nya, stora unna dig-dag. Köp bort din sura min! Näshårstrimmer 259 kronor.

Om singeldagen blir en hit även i Sverige återstår att se. Handeln sätter nästan lite krokben för sig själv med tanke på att den samtidigt vill pressa julshoppinghetsen allt längre bak i kalendern.