Därför säger Hamnfyran nej till medlarnas bud

Publicerad 13 mars 2017
Robert Lindelöf, Hamnfyran.
Robert Lindelöf, Hamnfyran.

Hamnfyran svarar nej på medlarnas bud i APM-konflikten. Ett bud som var sämre än det förra.

Fakta och bakgrund
Hamnfyrans krav
  • APMT vill förbjuda Hamnfyrans valda representanter att informera medlemmarna om pågående förhandlingar. De vill inte heller låta Hamnfyran själva utse förhandlingsdelegationer.
  • Bolaget delegerar hamnarbetar- och båtsmannajobb till andra yrkesgrupper och avtalsområden.
  • Hamnarbetare som utlovats kompensation för arbetade extraskift har inte fått betalt.
  • En 60-årig hamnarbetare hålls som gisslan genom att hans utlovade utbildning för fysiskt lättare arbetsuppgifter villkoras mot att Hamnfyran går med på fredsplikt utan kollektivavtal och försämrade arbetsvillkor för hamnarbetarkollektivet.
  • Hamnarbetarförbundets valda och utbildade skyddsombud erkänns inte längre av bolaget.
  • APMT bryter mot gällande tidsgränser och regler i Semesterlagen, Föräldraledighetslagen och det lokala kollektivavtalet. Hamnarbetarfamiljer har utsatts för oacceptabel stress till följd av försenade besked och lagstridiga avslag.

”Det är inga orimliga krav vi ställer.”

Hamnarbetarförbundets avdelning 4 svarar nej till medlarbudet om en lösning på den långvariga konflikten i containerhamnen i Göteborg.

– Det var ett väldigt dåligt bud som var alldeles för långt ifrån det vi vill ha för att vi ska kunna leva med det, säger Robert Lindelöf, ombudsman för Hamnfyran, som menar att medlarnas bud inte ger förbundet någon möjlighet att påverka och bedriva fackligt arbete i hamnen.

Hamnfyran konstaterar att medlarnas senaste bud till och med är sämre än det tidigare medlarbudet, och det skulle bland annat innebära att Hamnfyran avtalade bort delar av Medbestämmandelagen, MBL.

Hamnkapitalisterna i Sveriges Hamnar var snabbt ute och påstod att ”Hamnfyran vill inte ha kollektivavtal”, vilket inte stämmer. Enligt medlarna är både Hamnfyran och APMT öppna för en trepartslösning, men LO-förbundet Transport är emot.

Men konflikten har aldrig handlat om att Hamnfyran vill ha kollektivavtal, påpekar Robert Lindelöf.

– Det är det spåret som arbetsgivarna fört in debatten på, eftersom det tar bort fokus från sakfrågorna. Våra krav är inte orimliga utan handlar bara om att vi ska ha samma rättigheter som andra fackförbund. Det är en modell som funkar i andra hamnar, även med andra terminalbolag här i Göteborg. Det är bara APMT som det inte funkar med.

– Sedan är det lite märkligt att allting handlar om att vi ska vika oss, och inte företaget.

Kampviljan bland hamnarbetarna är fortfarande stark och växer för varje gång de attackeras i media. Men en del av hamnens kunder och andra redare har också hört av sig till Hamnarbetarförbundet och beklagat APMT:s agerande, och rent av uppmanat arbetarna att stå på sig.

– Vi kommer inte ge oss, säger Robert Lindelöf som är optimistisk till att en lösning kommer nås.

– Vi är väldigt öppna för en lösning. Det ska bli spännande att se vad som kan hända i avtalsrörelsen.

Det gällande hamn- och stuveriavtalet går ut den 30 april.