Hoppa till huvudinnehåll
Av
jenny.tedjeza@proletaren.se

Reklam för våldtäkt och barnporr?

Klädföretaget American Apparel har nischat sig genom att i sin reklam exponera väldigt unga kvinnor i ställningar som för tankarna till pornografi. Bilderna har ofta pedofila undertoner.

I många reklamkampanjer framställs kvinnan som sexuellt tillgänglig och underordnad mannen. I de annonskampanjer som ständigt omger oss möts vi av bilder som ogenerat anspelar på både gängvåldtäkter och pedofili.

Kvinnokroppen används för att sälja allt från schampo till bilar, men det är bara en typ av kvinnokropp som gäller. Den unga, oftast vita, och smala. Denna kropp fångas i förnedrande och onaturliga poser som på många olika sätt för tankarna till porrfilms-estetik. Det är fingrar i munnen, särade ben och olika vätskor som sköljer över ansikte och kropp.

Skräckexemplet på detta är det amerikanska klädföretaget American Apparel som har butiker i nitton olika länder, däribland Sverige. American Apparel har i sina annonser specialiserat sig på att exponera väldigt unga kvinnor i utsatta poser, gärna i hemmiljöer som påminner om flickrum. Många av bilderna har direkt pedofila undertoner.

Modellerna som används i American Apparels annonskampanjer är ofta skolelever som jobbar extra i någon av företagets butiker eller tjejer som tillfrågats på gatan. Att modellerna inte tillhör någon agentur och dessutom står i en beroendeställning till sin arbetsgivare gör dem extra utsatta för påtryckningar. Tjejernas låga ålder innebär också att de omöjligt kan överblicka de mer långsiktiga konsekvenserna av bildernas exponering på nätet.

I april förra året berättade en ung kvinna och före detta American Apparel-anställd för Sveriges Radios P1-morgon om hur hon som sextonåring fotograferades för en av företagets annonser. Kvinnan berättar också att hon i samband med fotograferingen utnyttjades sexuellt av två betydligt äldre medarbetare.

”Det är ju pornografi. Jag brukar kalla det för hipsterporr, att du rättfärdigar det med att kalla det för konst när det egentligen bara handlar om kött. Jag köpte den här American Apparel-retoriken, att det är naturlig skönhet och inte retuscherade bilder, men det var till viss del för att skydda mig själv.”