Bergkvarabuss fuskar med reparationer – vinstjakt bakom bussolycka?

Publicerad 4 april 2017
Bergkvarabuss vd Göran Mellström förnekar att ett fordonstekniskt fel skulle ligga bakom olyckan. Men uppgifter till bland annat TV4 Nyheterna tyder på att företaget döljer något.
Bergkvarabuss vd Göran Mellström förnekar att ett fordonstekniskt fel skulle ligga bakom olyckan. Men uppgifter till bland annat TV4 Nyheterna tyder på att företaget döljer något.

Tre personer dog och flera skadades allvarligt i den tragiska bussolyckan utanför Sveg där en buss med skolelever körde i diket. Nu tyder fler och fler uppgifter på att bussbolagets jakt på ökade vinster kan ha bidragit till olyckan.

Företaget som framförde bussen, Bergkvarabuss, avslöjades nyligen av Sydsvenskan med att anlita rumänska gästarbetare som reparatörer under mycket dåliga arbetsförhållanden. Gästarbetarna bodde i ett stall bredvid verkstaden.

Pressade tidsscheman, extrem stress och dåliga arbetsvillkor har lett till att företaget systematiskt slarvar och fuskar med reparationer. En anställd vittnade för tidningen och menade att det ”bara är en tidsfråga innan en olycka händer”.

Enligt Transportstyrelsens uppgifter, som SVT Nyheter hänvisar till, hade bussen underkänts av Bergkvarabuss egen serviceverkstad två gånger i slutet av förra året. Bussen ska ha haft problem med hjullagren på höger framsida.

Felen ska då ha åtgärdats – åtminstone enligt bolagets egna uppgifter. För samtidigt rapporterar TV4 Nyheterna att bussen ska ha haft tekniska problem så sent som dagen innan olyckan – men Bergkvarabuss ska trots det ha låtit barnen åka med bussen.

En brottsutredning är inledd och ännu är det inte fastställt vad som orsakade olyckan. Bergkvarabuss vd säger till Aftonbladet att chauffören fått den vilotid som lagen kräver och enligt vd:n har chauffören själv uppgett att det var håligheter i vägen och att han tappade kontrollen över bussen.

Bergkvarabuss är Sveriges största privata bussbolag och gjorde förra året en vinst efter finansnetto på 145 miljoner kronor. Moderbolaget Mekka Traffic, som också sköter reparationerna, gjorde en vinst på 178 miljoner kronor.

Oavsett orsaken till den tragiska olyckan är kombinationen kapitalistisk vinstjakt och dåligt underhållna vägar utan tvivel en livsfarlig kombination.