Hoppa till huvudinnehåll
Av

I avregleringarnas spår – järnvägen spricker sönder

Drygt 120 mil räls på järnvägen spricker sönder. Trafikverket har länge känt till problemet med sprickor i rälsen och nu har läget blivit akut. Det uppger SVT som granskat interna dokument från Trafikverket.


Enligt Trafikverkets experter är oron för tågolyckor baserad ”på ett ökat antal anmärkningar, speciellt lodräta längsgående sprickor. Det kan leda till att rälshuvudet trillar av med urspårning som följd”.

Men trots ökad risk för mycket allvarliga olyckor tillåts tågen köra i 200 kilometer i timmen på flera av de drabbade spåravsnitten.

Rälsen spricker (klyvs) flera meter i längdriktning, med början uppifrån. Trafikverket, och föregångaren Banverket, har känt till problemet länge.

Det var Domnarvet som tillverkade rälsen under 1970- och 1980-talen och ännu finns det 120 mil kvar av den i Sverige. Problemet är välkända, men rälsen byts bara ut efter hand som de allvarligaste fallen av sprickor upptäcks. Anledningen är Trafikverkets policy för underhåll där endast de akuta problemen ska åtgärdas.

Sprickor på rälsen finns över hela landet, bland annat utmed Södra stambanan, på sträckan mellan Alvesta och Älmhult.

I ett videoinslag som filmats vid ett avsnitt berättar Robin Prior, projektingenjör vid järnvägsföretaget VR Track, för SVT om problemet.

– Det blir fler och fler anmärkningar. Sprickor kommer hela tiden, åtgärdar vi på ett ställe kan det komma nya sprickor några meter bort, säger Robin Prior.

Under det senaste året har skador på den aktuella rälsen eskalerat. Enligt siffror från Trafikverket upptäcks i snitt sex fel per mil och år i dag mot ett ett fel per mil och år tidigare. Under de senaste fem åren har 2800 fel på grund av utslitning upptäckts på den här rälstypen.

I de dokument som SVT kommit över varnar Trafikverkets experter för att sprickorna kan få katastrofala konsekvenser, inte minst eftersom det handlar om hårt trafikerade sträckor med tåg som går i hög hastighet på bland annat Södra och Västra stambanan.

Att svenska järnvägen förfaller är välkänt och orsaken till det är politiska beslut om att lösa infrastrukturen med marknadskrafter. Resultatet av två decenniers ideologiska avreglering är att inget långsiktigt underhåll längre utförs på järnvägen.

De pengar som regeringar har anslagit förbrukas i akuta åtgärder av en mängd företag som är involverade i järnvägsnätet.

Någon upprustning av järnvägen är det inte frågan om, trots ett skriande behov.Sverige har i dag Europas mest avreglerade järnväg. Allt det som tidigare Statens Järnvägar ansvarade för är uppdelat på flera olika aktörer. För det nödvändiga järnvägsunderhållet har konsekvenserna blivit förödande.

Sverige tillhör numera de länder i Europa som investerar minst pengar på järnvägen. Senaste beskedet av avregleringens effekter om sprucken räls innebär att det snart bara är en tidsfrågan innan en katastrof inträffar.

Det krävs samordning och planering av järnvägen för att stoppa dagens långdragna tågkaos. Kapitalistiska lösningar med marknaden är förbrukade när tjugo års feltillverkade räls ännu begagnas.
Fakta

I avregleringarnas spår – järnvägen spricker sönder

Järnvägens skador
• Skadorna på den problemdrabbade rälsen har ökat från i snitt ett fel per mil förra året, till att nu ligga på i genomsnitt sex fel per mil och år. På fem år har 2800 fel som beror på utslitning upptäckts på den här rälstypen. • Under senaste tio år har reinvesteringarna i järnväg i Sverige minskat från 0,5 procent av BNP till ner mot 0,3 procent i dag. I reella tal handlar det om drygt 78 miljarder kronor räknat på 2014 års BNP.