Hoppa till huvudinnehåll
Av

Fästning Europa inget nytt

Tusentals flyktingar tvingas ta livsfarliga vägar över Medelhavet eftersom Schengenavtalet inom EU och transportörsansvaret gör det omöjligt att söka asyl på laglig och säker väg.


Efter veckor av bilder på flyende människor från Syrien, Libyen och Irak, för att nämna några flyktingströmmar, samlas nu människor runt om i EU för medmänsklighet och humanitet. Politikerna deltar i manifestationerna och i Europaparlamentet i Strasbourg talar EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker om vikten att försvara människors rätt att söka skydd i Europa.

”Mitt Europa bygger inte murar”, förklarade statsminister Stefan Löfven på en manifestation för flyktingmottagande i Stockholm nyligen. Men det som nu sker är resultatet av fästningen Europa. Denna mur är klar sedan länge och kompletteras nu även med rakbladsstängsel.

Inom fästning Europa har transportörs-ansvaret blivit en skamfläck i den akuta flyktingsituationen. Men politikernas medkänsla i detta läge är inget annat än ett hyckleri när den internationella rätten till flykt har offrats för att uppnå en gemensam inre marknad utan gränser i Europa.

Bestämmelser om ett transportöransvar har i någon form funnits länge i svensk lagstiftning. Redan 1914 fanns det föreskrifter om att befälhavare på fartyg var skyldig att stå för flyktingens återresa om denne avvisades.

Nuvarande lagstiftning grundades efter en översyn av utlänningslagen i slutet av 1980-talet, vilket ledde till en skärpning och även en utvidgning av transportöransvaret. Med Sveriges inträde i Schengenområdet år 2001 infördes också höga bötesbelopp för transportörer.

Reglerna inom Schengenområdet innebär att transportören, till exempel ett flygbolag eller rederi, som medför människor utan giltiga handlingar är skyldig att ersätta staten för kostnaden för utlänningens resa från Sverige om hon/han avvisas.

Transportören ska betala resekostnaden för den bevakningspersonal som följer med fram och tillbaka från Sverige. Dess-utom blir transportören även skyldig att ersätta staten för kostnaden för flyktingens uppehälle i Sverige innan avvisningen kan verkställas.

Utöver kostnader för återresan med mera, riskerar transportören kraftiga böter. Sverige och de övriga 24 länder i Schengenområdet tvingar därmed flyktingar att anlita samvetslösa flyktingsmugglare för att kunna ta sig in i EU och utöva den grundläggande mänskliga rättigheten att söka asyl.

Nu tvingas flyktingar från Syrien och Libyen ta den livsfarliga resan över Medelhavet för tusentals euro i stället för enkel flygbiljett för ca 300 euro. Det är konsekvensen av strävan skapa en gemensam inre marknad utan gränser i Europa.

Däremot har hyckleriet inom EU inga gränser. Jean-Claude Juncker, Stefan Löfven och alla andra politiker som sitter med både makt och ansvar, är nu skenbart fromma i denna fasansfulla flyktingskatastrof som utspelar sig utanför Schengenområdet och fästning Europa.

En flyktingkatastrof orsakad av USA och dess EU-allierades krig mot Irak, Afghanistan, Libyen och Syrien. Krig som dödat hundratusentals oskyldiga och drivit miljontals på flykt från sina hemländer. Sverige är lika delaktig i detta precis som någon annan imperialistanhängare i Europa.

Flyktingkatastrofen blir inte mindre absurd när Sverige samtidigt hjälper människor att fly över Medelhavet med svenska Kustbevakningens fartyg Poseidon. Visst är det bra att människor räddas från att drunkna, men det är EU som byggt murar för att hindra flyktingar att komma hit på laglig väg.

Problemet är därför inte flyktingsmugglare utan EU och Schengenavtalet. Riv upp Schengenavtalet och skrota transportörsansvaret så som det ser ut idag.

Det måste finnas säkra och lagliga vägar in i EU, och det måste vara möjligt att söka asyl utan att behöva riskera livet först. Först då kan politiker ärligt börja tala om humanitet och medmänsklighet.
Fakta

Fästning Europa inget nytt

Transportörsansvaret
  • I 9 kap. 2 § utlänningslagen (1989:529) föreskrivs följande regler: ”Om en utlänning som har kommit till Sverige med ett fartyg eller ett luftfartyg avvisas därför att han saknar pass eller de tillstånd som krävs för att resa in i landet eller medel för sin hemresa, är transportören skyldig att ersätta staten för kostnaden för utlänningens resa från Sverige samt för resekostnaden från Sverige och tillbaka för den bevakningspersonal som behöver följa med.”
  • I samband med Sveriges inträde i Schengensamarbetet inom EU 2001 skärptes regelverket med bland annat införandet av kraftiga bötesbelopp.
  • För människor som är hotade och inte har möjlighet att få skydd inom sitt eget land är FN:s flyktingkonvention ett grundläggande internationellt skyddsnät. Konventionen definierar vem som är att anse som flykting och syftar till att ge skydd för människor som utsätts för grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Men länder i Schengenområdet hindrar genom transportöransvaret flyktingar att söka asyl på laglig väg.