Hoppa till huvudinnehåll
Av

När kapitalet styr de folkvalda

Pr-branschens betydelse i politiken växer, och folkvalda politiker blir ofta kontaktade av lobbyister med olika kapitalstarka intressen bakom sig.


Lobbying kallas det pr-arbete som riktas mot politiker med avsikten att påverka deras beslut. Lobbyisterna själva kan vara direkt anställda av någon intresseorganisation men ofta är de anställda av en pr-byrå som i sin tur fått uppdrag av en intresseorganisation.

I affärsjournalisten Bengt Ericsons senaste bok Den härskande klassen, om Sveriges politiska elit, ägnar författaren en del utrymme åt relationerna mellan politiken och pr-branschen.

Det konstateras – föga förvånande – att det i första hand är näringslivet som står för påtryckningarna gentemot de folkvalda. Även de fackliga organisationerna arbetar med lobbying men inte alls i samma utsträckning.

Hur går då lobbyisterna tillväga för att påverka beslutsfattarna? Det kan vara att föreslå för politikern att ordna ett seminarium eller ett gemensamt utspel tillsammans med någon trovärdig aktör i ett ämne.

Det kan också handla om att förse politikern med ”faktaunderlag” i de sakfrågor lobbyisten har uppdrag att driva med erbjudande om att hjälpa till med att skriva frågor, interpellationer eller motioner i riksdagen.

Det händer till och med att politiker får färdigskrivna motioner som de bara behöver skriva under med sitt namn och lämna in, men hur många som lockas att göra det är förstås omöjligt att veta.

Enligt en undersökning blir tre av fyra riksdagspolitiker kontaktade av en lobbyist minst en gång i veckan. Fyra av tio blir kontaktade fler än två gånger i veckan.

Samma undersökning visade att 52 procent av de tillfrågade politikerna instämde helt eller delvis i påståendet ”Riksdagsledamöter i allmänhet är möjliga att manipulera”.

Alla var förstås helt säkra på att de själva kunde stå emot lobbyisternas påtryckningar men de litade inte på de andra politikerna.
Fakta

När kapitalet styr de folkvalda