Hoppa till huvudinnehåll
Av

Boende mot hyreshöjningar

Det kommunalt ägda Bostadsbolagets hyreshus i Majviken i Göteborgs-stadsdelen Majorna ska få nya fönster insatta. En välkommen åtgärd, enligt de boende. Men när det visade sig att det var hyresgästerna som skulle stå för notan var besvikelsen hos många stor.


Trots att fönstren i husen inte bytts ut på 48 år ska de nu få betala med hyreshöjningar.

Förra torsdagen samlades ett hundratal hyresgäster på stormöte. Proletären fanns på plats i den överfyllda lokalen där flera hyresgäster vittnade om sämre service och omotiverade hyreshöjningar. Många var också missnöjda med hur Hyresgästföreningen skött frågan, som de menar har förhandlat fram hyreshöjningen utan att ha pratat med de boende. Överlag var irritationen påtaglig.

En av initiativtagarna, Sven-Arne Halvorsen, säger till Proletären att de känner sig överkörda av Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen.

– Hur kan de ta ett beslut utan att fråga en enda hyresgäst eller medlem? Vad är det för demokrati?

Sedan en tid tillbaka genomför Bostadsbolaget en fasadrenovering på fastigheterna. Och nu ska alltså även fönstren bytas ut. Den föreslagna hyreshöjningen är på 12 kronor per kvadratmeter och år. För en 2:a på 60 kvadratmeter blir det 60 kronor mer i månaden.

Många av hyresgästerna menar att det framförallt är en principfråga. Det är hy-resvärden som ska betala underhåll, inte hyresgästerna.

Fram till 1980-talet renoverades hyreslägenheter med jämna mellanrum. Systemet kallades ”periodiskt underhåll”, men har i princip avskaffats idag. Hyreslagen säger att reparationer och underhåll ska ske med ”skäliga tidsmellanrum” och får inte tas ut på hyran. Olika fastighetsvärdar tillämpar olika system. Bostadsbolaget tillämpar FLU, fastighets-ägarstyrt underhåll. Det innebär att hyres-värden bestämmer när det är dags för renoveringar eller reparationer.

Underhåll och reparationer ska inte leda till hyreshöjningar för de enskilda lägenheterna. Det får endast ske om reparationen är ”standardhöjande”.

Och det är just det som Bostadsbolaget hävdar i fallet Majviken. De planerade fönsterbytena anses höja standarden och Hyresgästföreningen har godkänt det hela.

Sven-Arne Halvorsen, som bott i området i 21 år, ifrågasätter pratet om standardhöjningar och de ständiga hyreshöjningarna.

– De borde snarare sänka hyrorna, eller åtminstone ersätta hyresgästerna, för alla störningar som varit under fasadreparationerna, påpekar han.

Veckorna innan mötet hade han, tillsammans med andra, delat ut flygblad i form av röstsedlar där hyresgästerna fick rösta om de föreslagna höjningarna. I princip alla som har röstat har varit emot.

– När det var klart kallade vi till stormöte genom affischer och flygblad. Vi bjöd in Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen också, berättar Sven-Arne Halvorsen.

Men ingen av dem kom. Istället har Bostadsbolaget kallat till ett eget informationsmöte i mitten av april så snart de fått reda på aktiviteterna bland hyresgästerna.

Stormötet beslutade enhälligt att kräva av Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen att beslutet om hyreshöjningarna rivs upp och att Bostadsbolaget självt ska stå för alla kostnader.

På stormötet pratar Proletären med Berit Bornekrantz. Hon har nyligen flyttat från Stockholm till Göteborg, från en privat värd till kommunala Bostadsbolaget, en del av allmännyttan.

– Jag förväntade mig att det skulle vara bättre i allmännyttan, att jag äntligen skulle slippa vinstdrivande privatvärdar, berättar hon.

Sedan hon flyttade till nya lägenheten i Majviken har fasadreparationerna inneburit störningar, byggställningar framför fönstren och obefintlig utsikt. Förhoppningarna om allmännyttan fick sig en rejäl törn när beskedet kom om hyreshöjningar.

– Jag tycker det är underligt! Vi borde snarare få hyressänkningar. Varför ska hyrorna överhuvudtaget höjas när lönerna snarare går ner, säger Berit Bornekrantz.

– Det är en trend, där man bara kör över hyresgästerna, menar hon och påpekar att Hyresgästföreningen borde höra med sina medlemmar innan de beslutar något. Men hon är också besviken på politikerna.
– Göteborg har rödgrön majoritet, jag trodde det skulle göra skillnad! Det här känns inte så rödgrönt.

Många hyresgäster dröjer sig kvar när stormötet är slut. För hyresgästerna i Majviken är det första och viktigaste steget tagit, att samlas och bestämma sig för att säga ifrån. Det är precis det som behövs när hyresvärdarna tar sig allt större friheter i takt med att regeringen luckrar upp hyresregleringarna och där målet är hyreshöjningar och i slutändan marknadshyror.
August Eliasson
Fakta

Boende mot hyreshöjningar

Underhåll av allmännyttans bostäder
  • Allmännyttan är de bostadsbolag som inte ska drivas med vinstintresse, utan med hyresgästens behov i första hand, att hyran sätts efter bruksvärdesprincipen och ska vara likvärdig i likvärdiga lägenheter.
  • Enligt Odellagen, som infördes 2011, ska allmännyttan nu drivas enligt ”affärsmässiga principer”. Dessutom breddades definitionen av bruksvärde.
  • Stockholmsmodellen och kvalitetshyror är två olika system där bruksvärdesprincipen är breddad till att även räkna in bl a ”kvalitet” och läge.
  • Periodiskt underhåll var ett system där hyresvärdarna med jämna mellanrum utförde renoveringar och underhåll på alla lägenheter. Är idag i princip avskaffat.
  • Idag används ofta fastighetsägarstyrt underhåll (FLU), hyresgäststyrt underhåll (HLU) eller valfritt underhåll (VLU).
  • Vid FLU bestämmer hyresvärden när reparationer ska ske. Vid HLU kan hyresgästen begära tidigare renovering och kan då få betala extra, eller ingen renovering alls, och kan då få tillbaks pengar. Vid VLU betalar hyresgästen själv för allt underhåll, mot en lägre hyra.
  • Hyresvärden får endast höja hyran om reparationerna är standardhöjande och har godkänts av hyresgästerna, i praktiken Hyresgästföreningen.