Hoppa till huvudinnehåll
Av

Arbetsförmedling privatiseras i krisen


Samtidigt som arbetslösheten stiger ökar möjligheten för privata arbetsförmedlare att tjäna pengar på de arbetslösa.

Sedan valet 2006 har arbetsförmedling i större utsträckning privatiserats. Från att ha förbjudits redan 1936 började privata arbetsförmedlingar tillåtas i liten skala igen redan under den förra borgarregeringen på 1990-talet.

Nu använder borgarna krisen för att underlätta för privata arbetsförmedlare.

När inte fler än 400 arbetssökande av egen vilja sökte sig till de privata arbetsförmedlare som etablerades i tre landsting under 2007 införde borgarregeringen som en del i Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för unga att den offentliga arbetsförmedlingen skulle upphandla tjänster från privata förmedlare.

Som en del i vårbudgeten satsade dessutom regeringen tre miljarder på jobbcoacher, under förevändning av att det skulle vara en åtgärd mot den kraftigt ökade arbetslösheten.

Huggsexa
Nu pågår huggsexan om de arbetslösa för fullt bland dessa privata arbetsförmedlare. På en mässa för jobbcoacher i Göteborg för några veckor sedan deltog inte mindre än 200 coachningsföretag.

Den bärande affärsidén är att den offentliga arbetsförmedlingen betalar en viss summa pengar per arbetssökande som de privata förmedlarna har inskrivna. Den summa pengar den privata arbetsförmedlaren får varierar beroende på om de lyckas förmedla jobb eller inte, och hur långt jobbet är. Men i grunden är principen ju fler arbetslösa desto mer pengar till den private arbetsförmedlaren.

Det är ett cyniskt utnyttjande av människors utsatthet som öppnar upp för rena skojare och lycksökare. Så såg sig
Arbetsförmedlingen tvingad att säja upp avtalet med den privata arbetsförmedlaren KFG, som tog hem störst antal arbetsmarknadsområden i förra höstens upphandling, eftersom företaget inte ansågs ha kapacitet att ta hand om det stora antal arbetssökande de hade inskrivna.

Jobbjakt
En annan av de större privata arbetsförmedlarna är Academedia Eductus, som har ett kontrakt med Arbetsförmedlingen värt 40 miljoner kronor om året. Företaget ska coacha arbetslösa i Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för unga på 20 orter i Sverige.

Ett viktigt inslag i Academedia Eductus ”jobbcoachning” är jobbjakter, där de arbetslösa skickas runt till företag för att tigga om jobb. En verksamhet som för tankarna till 1930-talets depression.

Academedia Eductus är ett börsnoterat företag och också en av landets största friskoleföretag.

Det är också vanligt förekommande att de privata arbetsförmedlingsföretagen också fungerar som bemanningsföretag.

Vilket innebär att de kan förmedla jobb till arbetssökande genom det egna bemanningsföretaget, och få pengar från Arbetsförmedlingen.

WICTOR JOHANSSON
Proletären nr 45, 2009