Hoppa till huvudinnehåll
Av

Blockadvarsel tog skruv

Hotet om stridsåtgärd fick Göteborgs Hamn AB att backa och gå med på Hamn 4:ans krav. Varslet om övertidsblockaden är nu tillbakadragandet.



Blotta hotet om en övertidsblockad från Hamn 4:an, vilket skulle innebära att hamnen tvingades stänga över storhelgerna, fick hamnbolaget att backa och gå med på kraven från hamnarbetarna.

I tisdags eftermiddag blev det klart att Göteborgs Hamn gått med på att Hamn 4:an får facklig tid enligt samma schablon som Transport 2:an, vilket bland annat innebär att Hamn kan ha styrelsemöten utan förhinder. Viktigast i uppgörelsen är dock att Hamn 4:an får vara med i lokala förhandlingar igen. De ska få samma information samtidigt som minoritetsfacket Transport, och får vara med i alla faser av förhandlingarna, även avtalsdelen. Går inte Transport 2:an med på detta ska Hamn 4:an få vara med ändå, fast då i ett annat rum.

Uppgörelsen gäller så länge de centrala överläggningarna mellan Transportarbetarförbundet och Sveriges Hamnar fortgår.
Hamnbolagets företagsledare vet av bitter erfarenhet att hamnarbetarna i Göteborg inte kommer med tomma hot, och att varslet om en upptrappad övertidsblockad skulle realiseras. Så har Hamn 4:an återfått den självklara demokratiska rätten att företräda sina medlemmar.

Stämningen på topp
Stämningen på Hamn 4:ans expedition är på topp när Proletären ringer upp.

– Det känns jävligt bra just nu, säger Erik Helgesson, förtroendeman för Hamn 4:an. Företaget har gått med på alla våra krav, vilket innebär en återgång till det vi hade tidigare vad det gäller förhandlingsläge. Dock har vi klargjort att följer de inte sina åtaganden är vi beredda att återigen varsla om övertidsblockad.

Erik Helgesson berättar att hamnbolaget bjöd in Hamn4:an till överläggningar direkt efter varslet om blockad var lagt.

– De bad oss att skriftligen lämna över våra krav, och det gjorde vi i måndags, och efter två timmars väntan meddelade de oss att de går med på våra krav. Kanske var det hotet om att hela hamnen skulle stänga över jul och nyår som gjorde det, säger Erik Helgesson.

Hamn 4:an har kämpat och vunnit, och återigen visat på att det bara är genom kamp arbetarkollektivet kan komma någonstans. Uppgörelsen i Göteborgs Hamn kan även öppna för lösningar centralt där en stötesten i överläggningarna har varit situationen i Göteborg och hamnbolagets vägran att förhandla med Hamn 4:an.

Nu vilar också ett ansvar på Transport 2:an att acceptera att Hamn 4:an kan förhandla för sina medlemmar och för Transportarbetarförbundet centralt att godta ett trepartsavtal så att alla Sveriges hamnarbetare kan få arbeta under ett eget kollektivavtal.

PÄR JOHANSSON
Proletären nr 49, 2009