Hoppa till huvudinnehåll
Av

Delseger för Hamnarbetarförbundet

Denna vecka möts Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar för överläggningar om den centrala arbetsgivarpartens erbjudande om ett hängavtal. En framgång för Hamn som sedan sin tillblivelse 1972 krävt kollektivavtal. Lika länge har de avtalsslutande parterna Sveriges Hamnar och Transport motarbetat detta.


 
Ett krux i sammanhanget för Hamnarbetarförbundet är att de vill ha ett likvärdigt trepartsavtal, medan Sveriges Hamnar bara erbjuder ett hängavtal till det avtal som redan slutits med Transport. Hängavtal ger rätt till förhandlingar mm, men det ger inte samma fulla rätt som ett trepartsavtal.

Fredsplikt
Givetvis innebär varje påskrift av ett centralt kollektivavtal att fredsplikt råder såväl centralt som lokalt. I detta sammanhang har hamnarbetare Proletären talat med rest frågan om konsekvenser av att inte anta motpartens erbjudande.

Många undrar om dagens konflikträtt påverkas om Hamnarbetarförbundet säger nej till hängavtal då förbundet brukar koppla varje varsel i tvistefrågor till kravet på kollektivavtal.

– Nej, inte alls, säger Kurt Junesjö, fd chef för LO-TCO Rättskydd och expert på avtalsfrågor.

– Det finns ingen skyldighet att teckna ett kollektivavtal man inte vill ha. Men faran med hängavtal är att den organisation som skrivit på är vid varje tidpunkt bunden av avtalet.

Enskilda avtal
Om Transport accepterar ändringar i avtalet, förklarar Kurt Junesjö, så gäller dessa omedelbart också för Hamnarbetarförbundet.

• Men Hamnarbetarförbundets medlemmar jobbar ju redan idag under Transports avtal?
– Ta Metalls lönesänkningsavtal som exempel. Kollektivavtalet binder bara de som träffat avtal. Tillämpningen av avtalet bygger på principen om ”bruket på arbetsplatsen”. De som inte har kollektivavtal har i princip enskilda avtal med arbetsgivaren som inte får ändras utan överenskommelse i varje fall.

Slutsatsen blir att om Transport under avtalsperioden sluter exempelvis  ett lönesänkningsavtal så gäller det för Hamnarbetarförbundets medlemmar vid  ett hängavtal. Utan hängavtal ingen omedelbar lönesänkning och med trepartsavtal så finns ju förhandlingsrätten och möjligheten att vägra skriva på försämringar.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr 37, 2009


Hamnarbetare återinsätts i arbete
• De nio medlemmar i Hamn4an som sedan 17 augusti stängts ute från jobbet utan lön under pågående tvisteförhandling kommer i veckan att återinsättas i arbete.

Efter ingripande från de centrala parterna har Göteborgs hamn tvingats inse att de grovt brutit mot Lagen om anställningsskydd, Las, när de nio stängdes ute från arbetet utan lön under pågående tvist om deras uppsägning.

På onsdag ska ny förhandling hållas lokalt om de nio hamnarbetarnas placeringar och om ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Grundfrågan, om uppsägningarna är korrekta enligt Las, kommer senare att behandlas i Arbetsdomstolen, AD.

Ställdes utanför
Proletären har tidigare redogjort för fallet med dessa nio hamnarbetare. I förhandlingarna tidigare i år när 50 arbetare tvingades lämna sina fasta tjänster i hamnen undantogs dessa nio medlemmar i Hamnarbetarförbundet från turordningsreglerna. De nio var inte företrädda av någon då Hamn4an ställdes utanför förhandlingarna mellan avtalsslutande minoritetsfacket Transport och kommunägda Göteborgs Hamn AB.

Hamnarbetarförbundet anser att det inte finns saklig grund att undanta de nio från Las turordningsregler och förde saken till AD. Ändå tvingade arbetsgivaren bort de nio bort från arbetsplatsen i direkt strid mot Las §34 som säger att arbetarna ska behålla jobb och lön under pågående tvist.

Hamn4an hänvisade tydligt till denna paragraf men ändå vägrade företaget att följa Las. Detta har nu åtgärdats genom ingripande från Hamnarbetarförbundet på förbundsnivå.

Otillständigt
Här måste sägas att detta uppenbara trots mot arbetarnas i lag stadgade rättigheter från ledningen i Göteborgs Hamn är fullständigt otillständigt. Vi ser här ett uppträdande från ett stort välskött kommunalägt bolag som vi numera sällan ser maken till ens från privatkapitalistiska monopolbolag.

Dessutom är Göteborg en socialdemokratiskt styrd kommun, och hamnbolaget har en politiskt tillsatt ordförande, fd kommunikationsminister Sven Hulterström (S).

Hamnbolaget i Göteborg visar en arrogant arbetsköparmentalitet av 1800-tals karaktär. Orsaken kan bara sökas i en politisk agenda där ett stridbart arbetarkollektiv till varje pris ska tuktas.

LR