Hoppa till huvudinnehåll
Av

Flygtekniker tar lönestrid

Landets flygtekniker har gått ut i strejk. Konflikten handlar om lokala avtal och vilka som ska räknas som flygtekniker. Men också om Metalls löner som riktmärke för avtalsrörelsen.



Flygtekniker organiserade i Transport och SFF genomförde en partiell strejk under förra veckan. Strejken inleddes natten mot torsdagen 7 oktober och pågick fram till lunch lördag 9 oktober. En liknande strejk kommer att genomföras motsvarande dagar denna vecka.

Strejken riktade sig mot de tre utvalda företagen SAS Tech AB, Avia Express Sweden AB och Svenska Direktflyg AB. Samtidigt genomförs en övertidsblockad mot samtliga företag anslutna till Flygarbetsgivarna.

– Sammanlagt 300 personer har hittills varit indragna i konflikten, säger Mattias Håkansson på Transportarbetarförbundet. Det är nära hälften av arbetsstyrkan. Till lördag 16 oktober har vi varslat samtliga flygtekniker. Det betyder 600-700 personer.

Bakgrunden till strejken är att de pågående avtalsförhandlingarna har strandat. Det gällande kollektivavtalet gick ut sista juni. De två fackförbunden Transport och SFF har gått samman till Flygteknikerkartellen. Mot dem står Flygarbetsgivarna med stöd av Svenskt Näringsliv.

– Vi motsätter oss att arbetsgivarna kan säga upp och försämra liggande lokala avtal, förklarar Mattias Håkansson. Detta innebär i praktiken att arbetsgivarna kan undergräva det centrala avtalet. Vi vill få in en skrivning som juridiskt säkrar de lokala avtalen.

Facket avvisar också arbetsgivarsidans försök att inskränka flygteknikeravtalet till att bara gälla en begränsad kategori flygtekniker. Övriga vill Flygarbetsgivarna räkna som mekaniker vilka faller under Riksavtalet. Detta gör att de riskerar lönesänkning.

För det tredje vill flygteknikerna ha högre lön, bättre OB- och övertidsersättningar samt ett slut på missbruk av inhyrd arbetskraft och bemanningsföretag. Transport kräver 3,5 procent, vilket var LO:s utgångsbud i årets förhandlingar.

– Vi accepterar inte Metalls avtal som riktmärke för lönenivån, klargör Mattias Håkansson.

I praktiken skulle det så kallade märket innebära en lönesänkning. Trots att Transport håller sig till LO:s modesta ursprungskrav gör Flygarbetsgivarna hårdnackat motstånd uppackade av Svenskt Näringsliv. 

Flygteknikerna ansvarar för det tekniska flygunderhållet. Det är en allmän förutsättning för att flygplanen ska kunna flyga. Men för att konfliktåtgärder ska bli kännbara måste något eller några flygplan gå sönder. Det gör att tiden talar för flygteknikernas sak.

Johan Wiman
Proletären nr 41, 2010