Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamnavtal i Göteborg

En uppgörelse mellan facken och ledningen för containerterminalen i Göteborgs hamn innebär att en tredjedel av de arbetare som förra året sades upp från fast anställning nu återkommer som visstidsanställda.



– Vi får tillbaka arbetskamrater i anställning och vi kommer att få en bättre arbetsmiljö, säger Erik Helgesson, förtroendeman i Hamnarbetarförbundets avd 4.

– Läget i Skandiahamnen är positivt. Men i de två andra stuveribolagen är det värre, med sega förhandlingar.

Den uppmärksamme läsaren noterar ordvalet om flera stuveribolag. Sedan 1 februari är de tre hamnavsnitten formellt självständiga bolag under Göteborgs Hamn AB.

En följd av Socialdemokraternas beslut i Göteborgs kommun att privatisera hamnverksamheten genom att bryta ut och stycka upp stuveridelen. En verklighet som hamnarbetarna och deras fack måste leva med.

Välkommen uppgörelse
Uppgörelsen förra veckan är välkommen och måste ses som en framgång för Hamn4an. Nu återkommer under sex månader ett tjugotal av de 61 som sedan uppsägningarna tvingats jobba som blixt, vilket innebär att vara extraanställda från dag till dag. En stor skillnad för de berörda.

Här handlar det om att återställa de negativa effekterna för arbetarna när Hamnbolaget i en uppgörelse med Transport avd 2 skar ner arbetsgängen vid containerhanteringen från tio till åtta personer.

Ett rent svekavtal som Transports representant skrev på bakom ryggen på Hamnarbetarförbundet, vilket den nya uppgörelsen delvis rättar till.

I sanningens namn ska sägas att Transport accepterat den aktuella uppgörelsen. Inte så konstigt när en enig hamnarbetarkår i Skandia har dömt ut de slimmade åttamannagängen därför att arbetssituationen blivit omöjlig att hantera.

Löser problem
Den aktuella uppgörelsen, som ger nio personer i gängen, löser de akuta problemen. Återstår att se om ledningen i Skandiahamnen också fullföljer genom att efter sex månader omvandla visstidsanställningar till fasta tillsvidareanställningar?

• Så Hamn4an är nöjd med den aktuella uppgörelsen?
– Nej, Inte förrän alla de 61 som sades upp förra året är tillbaka. I ett längre perspektiv vill vi ha fler fast anställda. Vi vill ha en samlad ansats på bemanningssidan i hela hamnen.

Facket ser det som helt orimligt att arbetsgivaren som i Bilhamnen och ro-ro hamnen Älvsborg driver en verksamhet som förutsätter blixtarbete och övertid i massomfattning. 

• I uppgörelsen med företaget drar också båda parter tillbaka alla tvister i domstolar. Vad innebär det?
– Vi stryker ett streck över alla liggande legala tvister. När vi fick niomannagängen tappade dessa tvister sin aktualitet.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr 12, 2010