Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamnstrejk fryst

Hamnarbetarförbundet valde att frysa de redan varslade stridsåtgärderna i Göteborgs hamn, med anledning av arbetsgivarens utspel om ett hängavtal.



I måndags skulle en dygnslång strejk ha genomförts i Göteborgs Hamn, följt av en veckas övertids- och nyanställningsblockad. Men sedan arbetsgivarna i Sveriges Hamnar gjort ett utspel och erbjudit Hamnarbetarförbundet ett så kallat ”hängavtal” till Transports kollektivavtal valde Hamnfyran, som organiserar majoriteten av arbetarna i Göteborgs Hamn, att frysa stridsåtgärderna.

– Erbjudandet från Sveriges Hamnar kom för sent för att förbundet skulle kunna ta ställning till det innan konflikten trädde i kraft, förklarar Anders Möller, vice ordförande i Hamnfyran.

– Men det är trots allt ett erbjudande, och det måste behandlas från centralt håll. I det läget valde vi att frysa konflikten.

Konflikten i Göteborgs hamn har utvecklats till en segdragen historia, och handlar om att Hamnfyran förvägras förhandla för de egna medlemmarna med arbetsgivaren, kommunalt ägda Göteborgs Hamn AB. Förhandlingsrätten förbehålls minoritetsförbundet Transport.

Så har tillexempel Hamnfyran inte tillåtits förhandla för de uppsagda arbetare som lämnade hamnen i måndags, trots att 46 av 50 uppsagda hamnarbetare är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.

– Men jag tror alla parter inser att vi måste komma till en lösning, säger Anders Möller. Även om det varit hård ton mellan oss och Transport har de samtal vi fört lokalt den senaste veckan varit mera positiva. Varken Hamnarbetarförbundet eller Transport kommer att försvinna, det vet alla inblandade parter.

Ingen lösning
Men ännu har parterna i konflikten inte kommit till någon lösning. Så sent som i fredags eftermiddag vidhöll hamnledningen i Göteborg att Hamnfyran även fortsatt kommer vara utestängda från avgörande förhandlingar, så vida det stridbara hamnarbetarförbundet inte är berett att låta sig åläggas fredsplikt.

Att i nuläget binda upp sig vid fredsplikt skulle för Hamnarbetarförbundet vara detsamma som att lägga krokben för sig självt. Eftersom Hamnarbetarförbundet saknar kollektivavtal är ofta dess enda möjlighet att hävda sig gentemot arbetsgivaren att använda stridsåtgärder.

På torsdagen gjorde arbetsgivarna i Sveriges Hamnar ett utspel där de erbjöd Hamnarbetarförbundet att teckna ett så kallat hängavtal till det centrala Hamn- och stuveriavtalet.

Rätten att teckna kollektivavtal för sina medlemmar har varit en stridsfråga för Hamnarbetarförbundet ända sedan dess bildande. I uttalanden från Svenska Hamnarbetarförbundet påpekas att ett hängavtal visserligen ger viktiga arbetsrättsliga fördelar, men inte fullt ut kan jämställas med ett eget kollektivavtal.

Så innebär ett hängavtal att medbestämmandelagen och förtroendemannalagen gäller också för Hamnarbetarförbundet. Vilket skulle försvåra ageranden från arbetsgivaren liknande det i Göteborgs hamn.

Den stora nackdelen är att Hamnarbetarförbundet inte ges möjlighet att tolka kollektivavtalet, eftersom det är Transport som är undertecknare på den fackliga sidan. Hamnarbetarförbundet kan tillexempel inte driva tolkningen av en paragraf i kollektivavtalet till arbetsdomstolen.

Dessutom innebär hängavtalet att hamnarbetarna blir bundna vid fredsplikt.
Peter Jeppsson, vd för Svenska Hamnar, har i media sagt att arbetsgivarna nu ger Svenska Hamnarbetarförbundet det de vill ha. Men Anders Möller är tveksam.

– Om det innebär ett avtal som gör oss till fullvärdig part med rätt att tolka avtalet är det bara att tacka och ta emot. Men risken är att vi får en situation där vi tillåts förhandla men Transport ändå har sista ordet. Då blir det svårt att företräda våra medlemmar, samtidigt som vi blir bundna av fredsplikt.

Hamnarbetarförbundet vill se ett trepartsavtal, där Hamn och Transport är likvärdiga undertecknare på den fackliga sidan. Detta till trots har Hamnarbetarförbundets ledning inte avvisat arbetsgivarens förslag, utan valt att noga analysera innebörden av ett hängavtal och studera dess juridiska konsekvenser.

Diskutera förslaget
På onsdag denna vecka, alltså sedan denna tidning gått i tryck, skall Hamnarbetarförbundets styrelse diskuteral förslaget från Sveriges Hamnar.

Om Hamnarbetarförbundet avvisa arbetsgivarens bud kommer motsättningen i Göteborgs hamn att bestå och Hamnfyran kommer fortsatt förvägras att företräda sina medlemmar vid förhandlingsbordet.

I så fall kommer de frysta stridsåtgärderna med största sannolikhet att träda i kraft.   
WICTOR JOHANSSON
Proletären nr 34, 2009