Hoppa till huvudinnehåll
Av

Nya varsel på Volvo

Ytterligare över 1000 personer kan avskedas på Volvo personvagnar i Göteborg. Kommunistiska Partiets förening på Volvo reser på sin arbetsplats frågan om att förstatliga det USA-ägda företaget. 



Kan krisen i bilindustrin sänka Volvo, sedan årtionden den svenska verkstadsindustrins flaggskepp? Frågan är högst befogad. Krisen i världsekonomin slår stenhårt mot hela bilindustrin. Men de svenska personbilfabrikerna Volvo och Saab drabbas proportionellt hårdare än många andra.

När en betydande del av produktionen går på export till USA så slår den sjunkande dollarkurden stenhårt.

Lägg därtill att Volvo och Saab med bensintörstiga motorer kommit på efterkälken när bensinpriset skjutit i höjden.

Stora varsel
Före sommaren varslades cirka 1300 anställda på Volvo PV om avsked. Mest på Torslandafabriken i Göteborg, men också i Uddevalla och Olofström. Sedan har ett stort antal inhyrda personer tvingast lämna fabriken. 12 september varslades ytterligare 900 kollektivanställda i Torslanda.

– Är vi inte långsiktigt lönsamma saknar vi valfrihet, säger Stephen Odell tillträdande vd på Volvo till Göteborgs-Posten. Samtidigt läckte det ut att Volvo personvagnar planerar att varsla ytterligare 1000 anställda.

Detta ”varsel om varsel” ska handla om många tjänstemän, också på utvecklingsavdelningen. Ett mycket oroande tecken som kan tolkas som att de amerikanska ägarna Ford kan vara på väg att helt enkelt stänga fabrikerna i Sverige.

Ett scenario som skulle kasta mycket mörka skuggor över vårt land och då särskilt Västsverige. Bilindustrin och dess underleverantörer är dominerande inom verkstadsindustrin i Dalsland, Bohuslän och Västergötland.

I det skräckscenariot är många, många tusen arbetstillfällen hotade. Volvo personvagnar har i dagsläget cirka 21000 anställda, inhyrda och underleverantörer oräknade.

Statligt övertagande
I veckan delar kommunisterna ut ett flygblad till sina arbetskamrater på Volvos Torslandafabrik i Göteborg där de reser tanken på att kräva att staten tar över Volvo om ägaren Ford slaktar eller lägger ner verksamheten.

Vi saxar ur flygbladstexten:
”2005 plundrades Volvokassan av Ford på nära 15 miljarder kronor! Bara för att Ford skulle ge aktieutdelning i USA. Med ett styrelsebeslut var pengarna borta.
Vad tycker du? Är det vettigt? Låter frågan om statligt ägande av Volvo avlägset? Men kan vi ha det som det är nu? Läs och fundera!”

Läget är besvärligt. Inte minst för många familjer med ensamförsörjare eller där båda arbetar på Volvo.

Men sådan är kapitalismen. Den klass som producerar värden och skapar välstånd i samhället är de som får ta smällen när den kapitalistiska ekonomin vacklar.

Det är om dessa livsavgörande frågor som kommunisterna vill väcka debatt bland sina arbetskamrater.

LARS ROTHELIUS
Proletären 38, 2008


Storvarsel på Volvo Lastvagnar
Krisen inom bilindustrin gäller inte bara personbilssidan. Nu lägger även Volvo Lastvagnar ett storvarsel. 1400 metall-
arbetare ska bort, varav 980 i Sverige. Framöver väntas dessutom ytterligare varsel på tjänstemannasidan.

Vid lunchtid på tisdagen samlade företaget de fackliga gruppordförandena till information. Proletären ringde upp John Näsman som jobbar på lastbilsfabriken i Tuve.
– Aktieägarna har i många år plundrat bolaget på pengar, nu ska vi arbetare betala för deras girighet, säger John Näsman.

Volvo Lastvagnar drogs under flera år med det angenäma problemet att man hade för mycket pengar i sin kassakista. Detta drog till sig riskkapitalister som Christer Gardell. Aktieägarna fick igenom skärpta krav på avkastning till aktieägarna.

– I fjol gjorde företaget en vinst på 22 miljarder kronor, varav hälften delades ut till aktieägarna, berättar John Näsman. Året innan gick hela vinsten på 20 miljarder till aktieägarna.

Lånar pengar
Tömningen av kassorna har lett till att bolaget det senaste året lånat pengar för att göra investeringar.

– Volvo Lastvagnar har hittills lånat 11 miljarder kronor, det vill säga samma summa som man förra året delade ut till aktieägarna. Bara räntan för de lånen skulle räcka till lön för dem som nu varslats.

– Företaget skuldsätter sig för att kunna betala ännu fler miljarder till aktieägarna och nu får vi betala för detta med att förlora våra jobb. Detta är kapitalismen i ett nötskal.

Volvo Lastvagnar går trots läget i världsekonomin med vinst. Under andra kvartalet i år gjorde företaget den största kvartalsvinsten någonsin på 7,2 miljarder kronor.
– En veckas vinst räcker för att betala de 1400 lön i ett helt år, poängterar John Näsman.

Nu har fack och företag satt sig i förhandlingar och var dessa slutar återstår att se. Men kommunisternas linje är klar. Det är aktieägarna som försatt Volvo i det nuvarande läget och det är även dessa som ska betala för krisen.

ROBERT MATHIASSON
Proletären 38, 2008