Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ovissframtid för Saabs arbetare

Spekulationerna kring försäljningen av Saab i Trollhättan ökar. Den 20 augusti går rekonstruktionstiden ut.



På måndag kommer arbetarna på Saabs fabrik i Trollhättan tillbaka till jobbet, efter en förlängd semester till följd av produktionsstopp i fabriken.

Det är en oviss tillvaro som möter Saabarbetarna efter semestern. Frågetecknen kring Saabs framtid har inte rätats ut en millimeter.

I början på sommaren lanserades det nybildade Koenigsegg Group som köpare av Saab Automobile.

Koenigsegg Group frontas av en skånsk sportbilstillverkare och en norsk riskkapitalist, flankerade av några anonyma amerikaner med kopplingar till rysk telekomindustri.

Kanske inte den mest hoppingivande konstellation att rädda ett konkursfärdigt personbilsföretag mitt under pågående fordonskris, utan snarare Saabledningens sista halmstrå i den företagsrekonstruktion som nu närmar sig sitt slut.

Nu har närmare två månader gått sedan Saabs nuvarande ägare GM godkänt Koenigsegg Group som köpare, och trots att media då framställde det som att köpet redan var fixt och färdigt har i sak ännu ingenting hänt.

Den senaste tiden har dock spekulationerna kring om det blir någon affär eller inte gått på högvarv. Detta sedan statssekreteraren på näringsdepartementet, Jöran Hägglund, antytt att någon av delägarna i Koenigsegg Group är på väg att lämna företaget.

Enligt Dagens Industri är det Mark Bishop, som sägs vara den mest anonyme i styrelsen för Koenigsegg Group, som har lämnat företaget och sålt hela sitt aktieinnehav till en annan ägare.

Av allt att döma tål inte de som har för avsikt att köpa Saab någon närmare granskning, en bedömning som får luft under vingarna när Dagens Industri avslöjar att Koenigsegg Group försökte hemlighålla delar av styrelsen när bolaget registrerades hos bolagsverket.

Lycksökare
Turerna kring Koenigsegg Group stärker oss i den uppfattning vi har haft alltsedan företaget trädde in på arenan som påstådda Saabköpare.

Koenigsegg Group består av allt att döma av kapitalistiska lycksökare, utan ambition att satsa på en långsiktig produktion av personbilar i Trollhättan.

Snarare är det lånet från Europeiska investeringsbanken, EIB, som med svenska statens lånegaranti är en förutsättning för att affären kan genomföras, som lockar.

Att media visar ett visst intresse kring försäljningen av Saab förvånar inte, det handlar trots allt om försäljningen av vad som beskrivits som en svensk nationalklenod.

Att de tilltänka ägarna på två månader inte någon gång trätt fram och presenterat vare sig själva eller sina planer för Saab minskar så klart inte nyfikenheten.

Från Saabledningen i Trollhättan är budskapet att försäljningen fortgår och kommer att vara genomförd i september.

Inte heller IF Metall-klubbens ordförande, Paul Åkerlund, har några invändningar mot Koenigsegg Group som köpare.

Istället riktar han kritik mot statssekreterare Jöran Hägglund, som han menar ”kastar grus i förhandlingsmaskineriet”, efter att denne avslöjat att någon i Koeingsegg Group är på väg att dra sig ur företaget. Enligt Åkerlund finns det inga orosmoln.

– Den dokumentation vi har fått se och den information som muntligen har redovisats för oss visar att pengar inte är något bekymmer, säger Paul Åkerlund till Dagens Industri.

Irriterad
Åkerlund är irriterad att de spekuleras i om affären blir av eller inte, här finns inte utrymme för någon kritisk granskning.

För oss är det fullständigt obegripligt hur någon som skall ge sken av att representera arbetarklassens intressen, blint kan lita på muntliga löften från kapitalister, som hittills inte gett några som helst garantier om framtiden för Saab och jobben i Trollhättan.

Vi är inte okritiska mot Jöran Hägglund. Som statssekreterare på näringsdepartementet är han näringsminister Maud Olofssons högra hand.
Vår kritik handlar dock om att staten inte tar sitt ansvar för jobben inom bilindustrin.
Att staten inte hur som helst öser pengar över skojare och lycksökare som hemlighetsmakarna i Koenigsegg Group har vi däremot inga invändningar emot.

Om det blir så återstår att se. Villkoren för lån från EIB är att Koenigsegg Group själva skjuter till lika mycket kapital som de får låna. Om sådant kapital finns är det ingen som vet.

För Saabs arbetare börjar tiden dock bli knapp. Den 20 augusti skall rekonstruktionen av Saab vara genomförd.

Skulle den i nuläget enda aktuella köparen dra sig ur affären, lär det behövas ett mindre mirakel för att rädda Saab.
 
WICTOR JOHANSSON
Proletären nr 33, 2009