Hoppa till huvudinnehåll
Av

Postanställda tar strid för Ånge

Ilskan bland de 70-talet anställda på postterminalen i Ånge, som sorterar paket och större brev till Norrland, beror på Posten Logistiks planer på att lägga ner verksamheten.



Planen är att verksamheten i Ånge ska flyttas till Örebro och posten ska sedan sorteras en gång till i de stora kuststäderna samt Östersund.

Om det skulle innebära några vinster eller förkortade leveranstider är mycket oklart. Klart är att långtradartrafiken skulle öka enormt, liksom trafiktrycket på städerna.

En grön satsning
Terminalen har funnits i 44 år och är en avgörande del av Ånges näringsliv och arbetsliv. Särskilt som rangerbangården och lokverkstan lades ner i mitten på 90-talet, trots enorma protester.

Nu presenterar arbetarna med god hjälp av företagarföreningarna ”tågalternativet” eller en grön satsning – vilket finns inskrivet i det statliga Postverkets mål.

Inne i terminalen går tågspåren några meter från sorteringen, utanför går stambanan. Hur man än vänder på ekonomin är det klart att Posten Logistik är på fel spår med ökande landsvägstransport och miljöförstöring.

Statens ansvar för glesbygden är ett starkt argument för oss. Posten kastar bort en fem år gammal investering på 44 miljoner, avvecklingen av de anställda kostar minst lika mycket. 90 miljoner för att göra glesbygdens arbetare arbetslösa.

Namninsamling
Kommunen som köpt och byggt om anläggningen förlorar både kapital och folk. Företagarna har en poäng när de hävdar att det statliga bolaget lurat Ånge. Kommunen har redan erbjudit Posten lägre hyra med en miljon per år.

Reaktionerna har varit snabba, namninsamlingar i samhället och på Facebook, mycket lokal press. Ett gäng postanställda och företagare for till Stockholm med namnlistorna och träffade högste chefen, men kunde inte få träffa näringsminister Maud Olofsson. På båda ställs krav att komma till Ånge.

Ilskan blir inte mindre av det ”klargörande” som Posten Logistiks Markus Trautman publicerade häromdagen: Posten Norden (Sv-Da) är ett vinstdrivande, kostnadseffektivt aktiebolag i hård konkurrens inom Sverige med de norska, finska och tyska postbolagen och privata entreprenörer. Det ska anpassas utifrån samhällsutvecklingen (och alltså inte delta i den!). Samtidigt är ”miljöhänsyn en del av styrningen”, ”miljöarbetet en själv-klar och integrerad del”.

Få ihop det den som kan. Och inte ett ord om personal och uppsägningar. Folk här tycker att Trautman kunde hållit trauten.
Svaret är det öppna brev som de anställda nu skickar till cheferna på alla högre nivåer.

– Nu är vi på väg att bli förbannade. Vår kamp startar nu och vi kommer aldrig att ge upp!

De pekar på att fakta undanhållits och kräver att hela den faktiska kostnaden ska räknas in, utan förljugna fantasikalkyler. Och att postens chefer öppet redovisar vilka konsekvenser en nedläggning i Ånge skulle få för de som bor och verkar i Norrland.
Ytterligare aktiviteter väntas.

Vild strejk 1992
1992 fattades beslut om nedläggning av paketterminalen i Ånge. De 170 arbetarna svarade med en vild strejk. De fick stöd av praktisk taget alla grupper i regionen, från arbetsplatserna till företagare och politiker. Det stora mötet på torget samlade över 5000 personer.

De postanställda gick segrande ur striden på grund av strejken, folk-rörelsen och de egna kalkylerna.
Att de senare var bättre än postverkets bevisas av att terminalen fått arbeta på i 18 år innan detta nya försök iscensätts.

BENGT INGELSTAM
Proletären nr 7, 2010