Hoppa till huvudinnehåll
Av

Staten måste garantera jobben!

Den senaste tidens turbulens kring Saab i Trollhättan slutade i företagsrekonstruktion. Trots att en nedläggning för stunden undvikits är framtiden oviss och jobben på Saab är långt ifrån garanterade.



Efter att regeringen och näringslivsminister Maud Olofsson hårdnackat vägrat gå in med pengar kom beskedet att ägaren, amerikanska General Motors, tar sina händer från Saab.

Efter att ha deklarerat att GM tänker lämna Saab åt sitt öde efter januari 2010, lämnades begäran om företagsrekonstruktion till tingsrätten i Vänersborg i fredags, som sista åtgärd för att undvika konkurs. Begäran beviljades senare på dagen.

En företagsrekonstruktion innebär i korthet att ett skuldsatt företag under en bestämd tid ges möjlighet att omstrukturera verksamheten för att nå lönsamhet. Tingsrätten utser en rekonstruktör, som ser över förutsättningarna för företagets överlevnad.

Under rekonstruktionstiden betalas inga skulder ut, rekonstruktören försöker nå överenskommelser med fordringsägare för att avveckla företagets skulder. Förlusten för Saab var bara under förra året tre miljarder och företagets skulder sägs uppgå till över två miljarder kronor.
Uppsägningar

En rekonstruktion snarare förutsätter än utesluter uppsägningar och nedläggning av delar av verksamheten.

Om rekonstruktionen lyckas kommer Saab vara ett självständigt företag avskiljt från GM den 1 januari 2010.

Den rekonstruktionsplan Saab presenterat består av fyra punkter.

• Bolagets kapacitet i Trollhättan utnyttjas idag med mindre än 50 procent. Rekonstruktionsplanen innebär att verksamheten ska koncentreras till Sverige.

• Saab ska bli ett självständigt bolag, men GM ska under en övergångstid fortsätta leverera komponenter och andra tjänster.
• Nya bilmodeller ska bidra till att nå lönsamhet under 2011.

• Saab ska hitta en ny ägare.

Denna omorganisering ska ske under en tremånadersperiod. Enligt Saabs vd Jan-Åke Jonsson är första steget att finansiera den affärsplan som presenteras i rekonstruktionsplanen för att sedan lösa ägarfrågan.

Redan vid finansieringen har Saab stött på problem. Rekonstruktionsplanen förutsätter att staten går in med lånegarantier, tillsammans med finansiering från GM, för att kunna upprätthålla löpande kostnader.

Trovärdighet
Lika styvnackat som tidigare vägrar Maud Olofsson och regeringen garantera lånegarantier, trots det stödpaket till bilindustrin på 28 miljarder riksdagen antog i december. De miljarder från Europeiska investeringsbanken som varit näringsministerns triumfkort ska inte komma Saab till del.

Enligt Maud Olofsson är den affärsplan som presenterats inte trovärdig. Saab måste kunna räkna med att gå med vinst inom ”rimlig tid”, är hennes krav.

Det är ett märkligt krav sett i ljuset av att det i den pågående krisen väl inte finns något bilföretag som går med vinst, även om Saab i sammanhanget är lite speciellt med flera år av förluster bakom sig, även under högkonjunkturen.

Rädslan handlar om att Saab idag saknar en privat ägare som efter januari 2010 kan garantera verksamheten. Om staten gör sig till garant för ekonomiskt stöd kan staten om ett år se sig som ägare till en bilfabrik, ett skräckscenario för näringsministern.

Maud Olofsson har envist upprepat att hon inte fått väljarnas mandat att driva bilfabriker, och att skattepengar inte ska tas från vård och skola för att hålla ett bankrutt företag under armarna.

Argumentation haltar. Maud Olofsson borde fråga sig själv om hon fått väljarnas mandat att låta en för Sverige avgörande industrigren gå i graven. Har hon väljarnas mandat att se på hur tusentals arbetare blir arbetslösa?

Tusentals arbetslösa tar om något pengar från vård och skola. I dubbel bemärkelse, både genom ökade kostnader för staten och genom minskade skatteintäkter.

Samtidigt skall påminnas om att de pengar Saab eventuellt kan få från svenska staten bara kommer att utgöra konstgjord andning, under den tid Saab räknar med att behöva för att hitta en ny ägare.

Rädda jobben
Om det överhuvudtaget finns någon som är beredd att ta över Saab. En bilfabrik står förmodligen inte på någons inköpslista i nuläget, även om Jan-Åke Jonsson i luddiga ordalag påstår att diskussioner förs med olika intressenter.

Det har spekulerats i om rekonstruktionen av Saab är ett försök från GM att komma ifrån delar av de stora kostnader en nedläggning innebär, och låta de svenska skattebetalarna stå för kostnaderna.

En frågeställning som absolut inte är tagen i luften. Oavsett eventuella baktankar hos GM är det ett faktum att 7 av 10 företagsrekonstruktioner misslyckas.

Hos en kår av analytiker och ekonomiska proffstyckare tycks det råda konsensus om att rekonstruktionen är dömd att misslyckas och att Saabs saga är all.

GM har övergivit Saab, amerikanska storkapitalister har inget intresse av att ta ansvar för vare sig svenska arbetstillfällen eller svensk industri.
Frågan är då, tänker Maud Olofsson och hela anhanget av marknadsfundamentalister i regeringen låta Saab försvinna?

Arbetarna på Saab i Trollhättan kan inte sätta sin tilltro till att ett annat kapitalistiskt företag ska rädda Saab. Staten måste garantera jobben.

WICTOR JOHANSSON
Proletären nr 9, 2009