Hoppa till huvudinnehåll
Av

Stöd hamnarbetarna!

För att få ett acceptabelt riksavtal inledde Transport och Hamnarbetarförbundet måndagen 26 maj blockad av övertid, nyanställning och inhyrning i alla Sveriges hamnar.



Samma dag går motparten Sveriges Hamnar genom sin bransch-chef Mikael Castanius till attack med hot om att avknoppa och privatisera stuveriverksamheten om inte arbetarna rakt av accepterar arbetsgivarnas frihet att styra över arbetstiden. Så tydliggörs att striden handlar mindre om pengar och mest om fackföreningarnas berättigade krav att arbetarna ska kunna påverka förläggning av arbetstiden på kvällar, helger och nätter.

Som så många gånger förr valde arbetsköparna i Sveriges hamnar liberala Göteborgs-Postens debattsida som verktyg. Den gångna veckan har GP på nyhetsplats följt upp med stort uppslagna reportage där rederier och kapitalistföreträdare fritt får framföra sina krav på kraftig liberalisering av de i huvudsak kommunalt drivna svenska hamnarna. Krav som om de genomförs skulle betyda att EU:s förkättrade hamndirektiv i praktiken genomförs i Sverige.

Inte konstigt att Mikael Castanius kräver ökad effektivitet i syfte att säkra de svenska hamnarnas ”internationella konkurrenskraft på 2010-talet”. Sådant snack liksom krokodiltårar om ”lönsamhetsproblem” och att ”ingen sektor i hamnen är fredad från granskning” hör till arbetsköparsidans roll, liksom att sätta ”kundnytta” före de anställdas behov.

Över gränsen
Men ultimativa krav och hot om att ”man avknoppar verksamheter från hamnföretagen, delar upp verksamheten i företag som konkurrensutsätt, använder bemanningsföretag” är att gå över en gräns. Betänk att den stora merparten av medlemsföretagen i Sveriges hamnar är kommunalt ägda hamnbolag, är kommuninvånarnas egendom.

Som i storhamnen Göteborg där Göteborgs Hamn AB leds av en politiskt tillsatt styrelse med förre kommunikations- och socialministern Sven Hulterström (s) som ordförande och Lars-Åke Skager (m) som vice ordförande. Men den politiskt tillsatta styrelsen agerar inte för att tillvarata de arbetandes intressen.

Istället ges ledningen i Göteborgs hamn med vd Magnus Kårestedt i spetsen fria händer att verka utifrån samma kapitalistiska principer som privat ägda aktiebolag. Ett ur demokratiskt perspektiv skandalöst faktum. Men så ser det ut i snart sagt alla svenska hamnbolag.

Lägg därtill att Sveriges hamnar är medlem i Svenskt Näringsliv, med allt vad det betyder av en offensiv nyliberal arbetsköparstrategi. Här, i hamnverksamheten, tydliggörs hur kapitalisterna alltmer tar makten över politiken.

Dagen därpå tisdag 27 maj toppar GP ett helt uppslag i tidningen med rubriken ”Redarna säger ja till fler bolag”. Här får företrädare för Göteborgs hamns storkunder som Maersk, DFDS Tor Line, Stora Enso utgjuta sin förtjusning över möjligheten till bolagisering och privatisering av stuveriverksamheten.

Vill försämra villkoren
En knapp vecka senare, måndag 2 juni har GP bemödat sig om att leta fram en kapitalist med erfarenhet av att leda avreglerade hamnar. I nio år var Bo Lerenius chef för Storbritanniens största hamnverksamhet ABP, dessförinnan vd på Stena Line. Han tillträdde sedan Margaret Thatcher krossat fackföreningarna i alla brittiska hamnar.

I GP får han utan mothugg lägga fram sin affärsstrategi att enbart kajerna och kranarna ska ägas av det kommunala hamnbolaget. Lastningen, stuveriarbetet ska ägas och drivas av flera konkurrerande privata bolag. Oblygt säger han att på detta sätt ska de arbetandes villkor försämras:

”Konkurrens höjer effektiviteten. Då kan alla anställningsavtal normaliseras. Som anställd får du större lojalitet mot ett mindre bolag. Du vill att det ska lyckas.”

Den nu aktuella striden går tillbaka på den ett år gamla konflikten om arbetstiden i Göteborgs hamn. Attacken mot hamnarbetarna angår alla svenska arbetare. Det är oerhört viktigt för alla att Transport och Hamnarbetarförbundet lyckas försvara rätten till inflytande över arbetstidens förläggning.

LARS ROTHELIUS
Proletären 23, 2008



Blockadbryteri och strejkvarsel
I hamnarna Terminal West i Varberg och Wallhamn på Tjörn använder stuveribolagen icke fackligt ansluten extrapersonal som blockadbrytare. Transport svarar med att varsla om strejk.

– Det är ovänliga handlingar från motparten. De måste vi sätta stopp för säger Patrik Östbjerg, ordförande i Transport avd 2 som organiserar hamnarbetarna i Varberg och på Tjörn.

Från båda dessa hamnar rapporterar Transport avd 2 om bekräftade rapporter om blockadbryteri. Varslet gäller också Stockholms hamn. I Stockholms hamn organiserar Hamnarbetarförbundet så gott som alla de  cirka 100 hamnarbetarna, Transport har bara fyra medlemmar. Proletären har inte kunnat nå förbundsordförande Per Winberg för bekräftelse att blockadbryteri förekommer i Stockholm.

Klart är att Transportarbetarförbundets ledning varslat om strejk i dessa tre hamnar från fredag 13 juni kl 00.00. Transport har också begärt sympatistrejk från Hamnarbetarförbundets avd 1 i Stockholm.

Hamn avd 1 håller medlemsmöte onsdag 3 maj då medlemmarna demokratiskt tar ställning till hur de ska behandla denna begäran.


Stöduttalande antaget vid Kommunistiska Partiets Göteborgsavdelnings medlemsmöte 2 juni 2008:

Allt stöd till hamnarbetarna!
Sedan en vecka blockerar Svenska Transportsarbetarförbundets avd 2 och Hamnarbetarförbundets avd 4 övertid, nyanställning och inhyrning i Göteborgs hamn som en del i de bägge förbundens blockad i alla Sveriges hamnar.

Kommunistiska Partiets Göteborgsavdelning samlad till medlemsmöte uttalar sitt fulla stöd till stadens hamnarbetare. Vi önskar er all lycka i er kamp och försäkrar att våra medlemmar kommer att göra vad de kan för att på sina respektive arbetsplatser utveckla stöd och solidaritet med hamnarbetarnas kamp för nytt riksavtal.

Vi har nogsamt följt och solidariserat oss med den kamp kring arbetstider och arbetsvillkor som hamnarbetarna i Göteborg fört i över ett års tid. Självklart ska arbetarna ha ett inflytande över arbetstiden, särskilt i verksamheter som måste utföras på kvällar, nätter och helger. Bakom det kommunalt ägda Göteborgs Hamn AB spelar arbetsköparorganisationerna Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv en central roll i denna konflikt.

Att dagens strid kring riksavtalet är en fortsättning på vinterns konflikt i Göteborgs hamn visas av att Sveriges Hamnar vägrar att ens diskutera avgörande formuleringar kring arbetstidens förläggning. Saken blir inte bättre av att liberala Göteborgs-Posten driver en tydlig kampanj som propagerar för att politikerna ska sälja och bolagisera stuveriverksamheten i Göteborg.

Vi kräver att de styrande i Göteborgs kommun tydligt tar avstånd från en sådan politik. I praktiken vore en sådan utförsäljning att lokalt i Göteborg genomdriva EU:s beryktade hamndirektiv. Varje försäljning av hela eller delar av den av kommuninvånarna ägda hamnverksamheten är ett slag mot alla Göteborgs arbetare.

Göteborg 2 juni 2008
Kommunistiska Partiet
Göteborgsavdelningen