Hoppa till huvudinnehåll
Av

Storvarsel mot hamnarbetare

På måndagen varslade kommunalt ägda Göteborgs hamn AB om uppsägning av 130 arbetare och 25 tjänstemän till 16 augusti. Ett storvarsel som om det genomförs reducerar den ordinarie hamnarbetarkåren med hela 20 procent. 



– I min värld finns inga uppsägningar, det kommer vi att slåss för! Det säger Peter Annerback ordförande Hamnarbetarförbundets avd 4.

– Vi lade omedelbart varsel om övertids- och nyanställningsblockad från den dag den första hamnarbetaren sparkas.
Särskilt påpekar fackföreningen det orimliga i att den kommunalt ägda hamnen ställer folk i arbetslöshetskön.

Ekonomiskt lär det vara en urusel affär för kommunen. Det handlar om minskade skatteintäkter. Men också om det faktum att utbildningen för hamnarbetare kostar mellan 300000 och 400000 kronor. Om 130 man sparkas kastas alltså cirka 40 miljoner i utbildningskostnader i sjön.

För att inte tala om de sociala konsekvenserna av avskedanden. Frågan är om hamnledningens beslut är politiskt förankrat hos den styrande sossemajoriteten i Göteborgs kommun?

På måndag förmiddag kallade företaget arbetarna till möten i respektive hamnavsnitt. Beskedet om varsel kom oväntat då det i Skandiahamnen varit ovanligt mycket jobb under februari.

Frågor om var övertaligheten skulle finnas lämnades obesvarade av cheferna. Det väcker ilska då hamnen regelmässigt använder såväl extraanställa blixtarbetare som övertid för ordinarie personal.

– Det är otroligt att säga upp 130 arbetare samma dag som 21 blixt var ute och 16 var uttagna för övertid, säger Peter Annerback.

Många års vinster
• Företaget hänvisar till minskat godsflöde och stora prognostiserade förluster för 2009. Stämmer inte det?
– Klart att godsmängden gått ner i krisen. Men kom då ihåg att den gått upp under 10-, 15-, 20-års tid. Samtidigt har antalet anställda inte alls ökat i proportion till mängden gods.

Den situationen har hamnen löst med blixtarbetare och ett högt övertidsuttag. Peter Annerback påpekar att hamnen redan har kompenserat sig för det minskade godsflödet. Det har blixtarbetarna som normalt haft gott om jobb dyrt fått betala med arbetslöshet.

Förra året gick hamnen med 135 miljoner i vinst och vinst har redovisats varje år sedan 1990. Det är pengar som arbetarna jobbat ihop. Då är det rimligt att en del av dessa vinster används för att överleva i sämre tider. Särskilt för ett samhällsägt kommunalt företag.

Lögner med siffror
• Vd Magnus Kårestedt ondgör sig i Göteborgs-Posten över den kraftiga minskningen av bilexporten från 21000 januari 2008 till 10000 bilar i januari 2009.
– I verkligheten jobbar bara 25 fast anställda i bilhamnen, vid produktionstoppar det dubbla. Alltså bara en bråkdel av de 670 ordinarie hamnarbetarna. I Älvsborgshamnen har godsmängden också minskat, men inte alls lika mycket i den stora containerterminalen Skandiahamnen.

Totalt har hamnen tappat cirka 9 procent av produktionen och samtidigt ska 20 procent av arbetarna sparkas. Bestickande siffror som föranledde följande lakoniska kommentar från en hamnarbetare efter ett av informationsmötena i måndags: ”Tappar vi hälften får de sparka alla”.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr 8, 2009