Hoppa till huvudinnehåll
Av

Transports ledning kör över Göteborgs hamnarbetare


– Vi organiserar 80 procent av hamnarbetarna i Göteborg, ändå kommer det ner en central ombudsman från Transport och kör över våra medlemmar. Det är fullkomligt oacceptabelt, säger en upprörd Hans Kindgren från Hamnarbetarförbundets avdelning 4 angående det senaste avtalet om ett nytt natt- och helgskift i Göteborgs Hamn.

Det handlar om ett skift i Älvsborgshamnen som innebär bland annat arbetsplikt på röda dagar vid till exempel jul, påsk och nationaldagen samt nattskift med fullständigt omänskliga arbetstider. Det senare innebär att folk kommer få jobba 7-8 dagar i sträck enbart nattarbete.

I Göteborgs Hamns informationsbrev Hamnnytt nr 28 skriver bolaget att det nya skiftet ”medför både ökad leveranssäkerhet för våra kunder och en mer planerad arbetstid för våra medarbetare”. Glädjen från arbetsköparsidan går inte att ta miste på.

– Grejen är den att vi genom åren har löst arbetet på de röda dagarna lokalt, förklarar Hans Kindgren. Vi har lagt scheman som passat både oss och arbetsgivaren.

Det nya skiftet som enbart är anpassat till arbetsgivarens behov har funnits på företagets önskelista i flera år. De lokala förhandlingarna mellan företaget och Hamn-arbetarförbundets och Transports lokalavdelningar har varit resultatlösa.

– Vi och Transport har i ett och ett halvt år stått eniga i Göteborgs hamn om att säga nej till detta skift, förklarar Kindgren.

Men det nya schemat blev verklighet den 27 juni efter att frågan skickats upp till Stockholm och undertecknats centralt av Transports Marcel Carlstedt. Det hela är en fortsättning på vårens konflikt i de svenska hamnarna. Denna handlade till stor del om hur schemaomläggningar ska gå tillväga.

Under många år rådde en samsyn mellan fack och arbetsköpare om att dessa omläggningar ska ske efter förhandlingar där de lokala parterna kommer överens.

Bolaget kräver envälde

Under förra året blev det tydligt att hamnbolagen hade en ny tolkning av denna paragraf. Istället för överenskommelser med facket ansåg sig hamnbolagen endast behöva informera facken.
 
Arbetsköparna hänvisade till undantagsparagrafen 4b i riksavtalet, som gäller färjetrafik. Enligt denna paragraf kan bolagen ensidigt driva igenom ett nytt schema om de bara informerat facket om det innan. Någon överenskommelse krävs alltså inte.

Till att börja med var det främst Transport som drev denna fråga i avtalsrörelsen. I Hamnarbetarförbundets tidning Hamnarbetarens julinummer förklarar Hamn 4:ans ordförande Peter Annerback varför denna fråga inte var lika stor för Hamnarbetarförbundet.

– Vi kände oss inte beroende av förändringar i skrivningen kring 4b eftersom vi anser att vi kan försvara vår rätt vid schemaomläggningar i alla fall. Dessutom saknar vi ju fredsplikt, förklarar Annerback.

Men Transport såg det som avgörande att paragrafen skulle skrivas om och Hamnarbetarförbundet meddelade att de var beredda att backa upp kravet på ett förtydligande.

När konflikten är i gång gör Transport en kovändning och skriver under ett avtal som inte överhuvudtaget berör paragraf 4b, vilket Proletären redan skrivit om. Transports ordförande Per Winberg försäkrar dock att ”hotet mot vårt inflytande över arbetstiderna i §4b är undanröjda för de närmaste åren”.  

Men signaturerna på riksavtalet har inte ens torkat innan lögnaktigheten i dessa ord visar sig.

– Det tog inte mer än 14 dagar innan en central ombudsman kom ner till Göteborg och skrev på avtalet om det här skiftet, berättar Kindgren. Det skrevs under helt utan några förhandlingar med oss lokalt. Det skulle inte förvåna mig om de gjorde upp det här centralt redan när det centrala avtalet skrevs.

Transport lägger sig
– Det är Transportarbetarförbundet som är boven, påpekar Kindgren. Deras agerande är fullständigt absurt. Men nu när den centrala ombudsmannen skrivit under avtalet så förklarar de lokala transportarna som vi tidigare var överens med att det är ett bra avtal.

Motiveringen till att Transport skrev under avtalet är att de säger att de inte vågar driva frågan om hamnarbetarnas inflytande över arbetstiden till sin spets och pröva paragraf 4b i Arbetsdomstolen. Det är samma ledning som i våras förklarade att frågan var så viktig att man skulle ta en konflikt för att förhindra nytolkningen. Nu lägger man sig platt.

– Transport är en riktig skitorganisation, säger Kindgren. De är fullkomligt opålitliga. De skadar hellre Hamnarbetarförbundet än kämpar för sina egna medlemmar.

– Hamnarbetarförbundet har haft en tillströmning av nya medlemmar den senaste tiden, berättar Kindgren. Jag vågar inte spekulera i hur många som gått över från Transport, men det är helt klart att de nya som kommer in i hamnen och får arbete vänder sig till Hamnarbetarförbundet och vill bli medlemmar.

Samma dag som denna tidning går i tryck har Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg medlemsmöte för att diskutera den uppkomna situationen.

– Någon form av markering är nödvändig, förklarar Kindgren. Det gäller inte bara Älvsborgshamnen. Hade vi varit säkra på att det bara gällde detta enskilda fall så kanske vi kunde låta det bero, men det här är bara början.

Striden gäller i grunden makten över arbetet. En strid som LO gav upp redan 1906 när de erkände arbetsköparnas rätt att leda och fördela arbetet och fritt anställa och avskeda arbetare.

Arbetsköparnas offensiv i de svenska hamnarna de senaste åren är en attack på de rättigheter som hamnarbetarna under årtionden tillkämpat sig och mot en fackförening som inte köper LO:s underkastelseideologi.

ROBERT MATHIASSON
Proletären nr 33, 2008



Pressmeddelande från Svenska Hamnarbetarförbundet avd 4
(utskickat efter Proletärens pressläggning)

Strejk i Göteborgs Hamn samtliga ”röda” dagar till år 2011
080814

Hamnarbetarförbundets avdelning 4 beslutade vid en medlemsomröstning under torsdagskvällen att gå ut i konflikt. Avdelningen varslar nu om total arbetsnedläggelse i Göteborgs Hamn samtliga ”röda” helgdagar under återstoden av det centrala Stuveriavtalets löptid, alltså t.o.m. 30 juni 2011.

Beslutet att ta strid har föranletts av en lång tid av motsättningar mellan arbetsgivarsidan och de anställda inom det kommunala hamnbolaget. Ledningen i Göteborgs Hamn har skapat kaos i en tidigare väl fungerande hamnverksamhet.

Efter 1,5 år av resultatlösa förhandlingar mellan fack och arbetsgivare om de lokala villkoren för bl.a. övertidsarbete så revs hela det tidigare gällande lokala avtalet, den s.k. Göteborgsbilagan, vid årsskiftet 2007/2008. Sedan dess har hamnen fortsatt att präglas av turbulens. På en mängd områden inom den lokala stuveriverksamheten råder idag avtalslöst tillstånd.

Därför tar Hamn4an nu strid för att få teckna ett lokalt avtal som fastställer ordningsregler för hamnarbetet, förutsättningarna för framtida schemaförhandlingar, regelverk för övertidsuttagning m.m.

–  Den situation vi har idag är ohållbar. Medlemmarna accepterar inte att exempelvis övertidsarbetet i stora delar är helt oreglerat och att arbetsgivaren godtyckligt förändrar arbetsvillkoren från dag till dag, säger avdelningens ordförande Peter Annerback i en kommentar.

– Hamn4an organiserar 80 procent av Göteborgs hamnarbetare. Det borde vara en självklarhet att vi ska teckna ett lokalt avtal som fastställer spelreglerna på den här arbetsplatsen, säger vice ordförande Anders Möller.