Hoppa till huvudinnehåll
Av

Arla dominerar mejerimarknaden

Försäljningen av Skånemejerier till franska Lactalis ska ses mot bakgrunden av Arlas alltmer dominerande ställning på den svenska mejerimarknaden.


Sedan Arla köpte upp konkurrenten Milko förra året (som vi skrev om i Proletären nr 24, 2011) kontrollerar företaget idag över 70 procent av den svenska mjölkmarknaden. Att målsättningen är total dominans är ingen hemlighet, lika lite som att Arla sedan länge försökt ta över konkurrenten Skånemejeriers verksamhet.

Redan 2007 försökte Arla genomföra en fusion med Skånemejerier. Under ett möte förklarade Arlas dåvarande vd Peter Tuborg för Skånemejeriers ledning att ”om det så kostar oss en miljard kronor att konkurrera ut er ska vi göra det”.

Hotet från Arlachefen spelades in av en av de närvarande och återges av journalisten Gunnar Lindstedt, som i Veckans Affärer gjort en omfattande granskning av hur det expansionistiska Arla med aggressiva och skrupelfria metoder tränger undan konkurrenter.

Ett känt exempel är hur Arla försökte påverka Coop att ta bort Skånemejeriers produkter ur sortimentet, något som stoppades av en stark opinion bland konsumenterna.

För att knäcka de mindre mejerierna har Arla systematiskt dumpat priserna. Som marknadsledare sätter Arla så låga priser att det inte blir många kronor kvar till bönderna sedan mellanleden (mejerier, transporter, butiker) tagit sin del. Konsekvensen blir att de mindre mejerierna och deras leverantörer drivs till ruinens brant.

Visserligen är prisdumpningen kännbar även för Arla – enligt Gunnar Lindstedt redovisade svenska Arla en förlust på 500 miljoner bara under förra våren.

Men det är en kalkylerad förlust för att knäcka konkurrenterna. Den svenska marknaden utgör endast 15 procent av det multinationella Arlas verksamhet och en förlust kan täckas från andra delar av verksamheten.

Sedan svenska Arla slogs ihop med danska MD Foods för tolv år sedan är de danska mjölkbönderna i majoritet i dagens Arla Foods. I Danmark råder överskott på mejeriprodukter, en stor del exporteras som mjölkpulver.

Om Arla hade lyckats slå klorna i Skånemejerier skulle det med största sannolikhet innebära dödsstöten för många skånska och sydsvenska mjölkbönder och arbetslöshet för hundratals mejeriarbetare.

Det är ingen långsökt gissning att anta att Arla hellre skulle köra mjölk över Öresundsbron från Danmark än att ta emot leveranser från skånska mjölkgårdar, och inom parentes sagt så sörjer nog inte danska bönder om också svenska Arlabönder går i konkurs till följd av prispressen.

Redan idag används dansk mjölk i produktionen på Arlas svenska mejerier, bland annat i tillverkningen av Bregott, och i år flyttar Arla osttillverkningen från mejeriet i Falkenberg till Danmark precis som de tidigare gjort med ”Åsedaosten”. Mejeriet med 178 anställda läggs ner 2013, ännu en i raden av många mejerinedläggningar under 2000-talet.

Det är mot den bakgrunden försäljningen av Skånemejerier till franska Lactalis ska ses. Det handlar om överlevnad. Hellre bli uppköpt av en fransk jätte än att krossas av en dansk.

De senaste tio åren har den svenska mjölkproduktionen minskat med 20 procent. Utvecklingen har inneburit nedlagda mejerier och konkursade jordbruk, med långväga transporter, arbetslöshet och en ödelagd landsbygd som följd.

Om förnuftet fick styra borde utvecklingen vara den motsatta. Fler lokala mejerier skulle minska transportsträckor och innebära nya arbetstillfällen, till fördel för både samhället och miljön.

Monopoliseringen av mejerimarknaden är ett tydligt exempel på att kapitalismen inte lämnar utrymme för det småskaliga och närproducerade som det så ofta vurmas för. Att det finns ett stort antal småmejerier runt om i landet, i huvudsak specialiserade på exklusiva produkter, stör på inget sätt ordningen.

När det gäller produktion av de mejerivaror som används för masskonsumtion är det koncentration till några få storföretag och större produktionsenheter som gäller – och utvecklingen är på inget sätt unik för mejeribranschen utan hela livsmedelsindustrin följer samma mönster.
Fakta

Arla dominerar mejerimarknaden

Skånemejerier
  • Kooperativ som ägs av ca 570 mjölkbönder.
  • Kontrollerar 13 procent av den svenska marknaden.
  • Har mejerier i Malmö och Kristianstad med 600 anställda.
  • Omsatte 3,3 miljarder kronor 2010.
  • Äger också mejerierna Hjordnära, Lindahls och Östgötamjölk, som också omfattas av försäljningen till Lactalis.
  • Äger 49 procent av juicemärket Proviva, sedan resterande innehav sålts till franska Danone.
Lactalis
  • Grundades 1933 med säte i franska Laval. Ägs av familjen Besnier som innehar hundra procent av aktieinnehavet.
  • Har 52000 anställda vid 198 anläggningar. Säljer produkter i 141 länder.
  • Omsatte 132 miljarder kronor 2010.
Mejerimarknaden i Sverige
  • Sex mejerier står för 98 procent av mjölkproduktionen i Sverige.
  • Vid sidan av Arla och Skånemejerier är det Norrmejerier (7 procent), Falköpings mejeri (tre procent), Gefleortens mejeriförening (1 procent) och Gäsene mejeriförening (1 procent).
  • Arla kontrollerar ensamt hela 74 procent av marknaden.
  • u Antalet svenska mjölkbönder har minskat med en tredjedel sedan 2006. Då fanns det 8027 företag med mjölkkor. 2011 var siffran 5260.