Hoppa till huvudinnehåll
Av

Byggkrisen - ett faktum

Krisen sprider sig till byggbranschen och det går inte längre att blunda för att det råder en byggkris i Sverige.



Det har gått fort och vänt i ett slag. För bara ett år sedan anställde byggbolagen, men nu är det tvärstopp. Det är en logisk följd av finans- och ekonomikrisen. Den har gjort att det skett en inbromsning av bostadsköp, samtidigt som bolagen själva har stora svårigheter att få lån. En logisk följd om inte byggandet stimuleras från politiskt håll vill säga.

Alla de stora byggbolagen har varslat stora grupper byggnadsarbetare under november månad. NCC har beslutat om neddragningar med över 1700 anställda, och det kan bli mer.

”Men det är omöjligt att veta hur de neddragningarna kommer att se ut. Osäkerheten är mycket stor”, säger NCC:s vd Olle Ehrlén till SvD.

Också JM har lagt ett varsel på 600 anställda i Sverige, varav ungefär hälften är byggnadsarbetare.  Allt som allt varslades 2531 byggnadsarbetare under september och oktober, och den siffran stiger hela tiden.

Konkurser
Värst är nog ändå Skanska, som i slutet av november varslade 2000 anställda i Sverige.
Det finns fler saker som indikerar en annalkande byggkris.

Konkurserna ökar i byggbranschen. 699 konkurser har inträffat i hela landet, vilket betyder att konkurserna har ökat med elva procent mellan januari och november.

Samtidigt skriver Konjunkturinstitutet (KI) i sin månadsbarometer för november att 40 procent av byggbolagen nu har svårare än normalt att finansiera sin verksamhet. Byggindustrin är den sektor som drabbats hårdast av utvecklingen på finansmarknaden.

Som sagt, det går inte längre att blunda för att en byggkris är på gång.

Skriande behov
Många byggnadsarbetare minns säkert byggkrisen på 1990-talet. Då var hela 17,9 procent av alla byggnadsarbetare arbetslösa. Det gick snabbt den gången också. På två år, från 1990 till 1992 ökade arbetslösheten från 2,1 procent till nämnda 17,9 procent. Självklart är det långt till de siffrorna idag.

Vad det gäller krisen inom bilindustrin så är det inte nödvändigt att avskeda en enda bilarbetare. Det går att rädda jobben genom arbetstidsförkortningar och utbildningssatsningar för att dela på de jobb som finns. Att bilindustrin producerar för mycket bilar i förhållande till behoven står dock klart.

Med bostadsmarknaden råder det precis motsatt förhållande. Behovet av bostäder för unga, framförallt i storstadsregionerna är skriande. Det skulle behövas ytterligare 158000 bostäder för att tillfredsställa efterfrågan från 245000 unga mellan 20 och

27 år som saknar men som behöver en egen bostad, visar en undersökning från Boverket.

Dessutom kommer behoven bara att öka. Fram till och med 2012 beräknas befolkningen i åldern 19 till 24 år öka med hela 20 procent i både Göteborg och Stockholm. Totalt i landet blir personerna i samma ålderskategori 120000 fler än för två år sedan.

De sämre tiderna för byggbranschen märks inte bara i statistiken, utan också ute på byggena.

– Ja, det verkar definitivt som att det är en byggkris på gång. Jag har hört flera byggbolag här i Malmö som varslat, och i mitt företag är det 70 som varslats i hela Sverige, berättar Karl Strandberg  som är elektriker i Malmö.

– Det som hänt är att många planerade byggen har stoppats, men jag tror också att många företag tar chansen att rensa upp bland sina anställda nu när man kan skylla på krisen, och många av de anställda accepterar det lättare. Byggföretagen resonerar väl så att det går att ta tillbaka en del av de sparkade senare, menar Karl Strandberg.

• Vad tycker du borde göras?
– Det första som borde göras från fackets sida är att införa en övertidsblockad. Det blir ju absurt som det är nu när vissa varslas, och andra arbetar över.

Bygg bostäder
Karl Strandberg menar att det inte finns någon riktig orsak till varslen. Enskilda byggföretag kan hänvisa till mindre orderin-gång, men på det stora hela finns det stora behov av byggande i samhället.

– Framförallt i Malmö råder det en stor bostadsbrist, och som varit ett problem länge. Det som byggs har varit lyxlägenheter eller stora köpcentra, och inte lägenheter för vanligt folk. Byggs det inte får samhället gå in och subventionera, säger Karl Strandberg.

Göteborg är kanske staden som hittills drabbats hårdast av byggkrisen, med dess starka kopplingar till den krisande bilindustrin. Påbörjade byggen har stoppats, och det har dragits presenningar över i väntan på bättre tider.

– Visst är det en byggkris som råder, konstaterar plåtslagaren Ulf Nilsson. Men det behöver inte vara så, det finns mycket politikerna kan göra.

Precis som i Malmö finns det ett stort behov av bostäder i Göteborg. Ulf Nilsson menar att politikerna måste få igång bostadsproduktionen, och även satsa på riktiga upprustningar och renoveringar av fastigheter.

– Det finns idag 65000 lägenheter över hela Sverige som behöver repareras, och det skulle ge 15000 nya byggnadsarbetare jobb. Dessutom ger byggen massor av kringjobb, som transporter, säger Ulf Nilsson.

• Vad tycker du om regeringens nya ROT-avdrag (Reparation, Ombyggnation, och Tillbyggnad)?
– Det är ju inget fel i sig, men det gäller ju bara villaägare och bostadsrätter. De riktiga arbetsintensiva underhållen görs av stora fastighetsägare, och det skulle behövas ett rejält ROT-program riktat mot alla hyreslägenheter.

Ulf Nilsson menar att problemet med dåligt underhållna lägenheter är politiskt.

– Allmänheten där staten står som garant för kvalitén är satt på undantag, och många privata hyresbolag har tagit över, och missköter sitt uppdrag, säger Ulf Nilsson, och avslutar med ordern:

– Så visst finns det mycket som politikerna skulle kunna göra, och borde har gjort för att undvika byggkrisen.

PÄR JOHANSSON
Proletären 50, 2008