Hoppa till huvudinnehåll
Av

Färre och större mejerier

Skånemejerier säljs till franska Lactalis. Ännu ett multinationellet företag etablerar sig på den svenska mejerimarknaden samtidigt som Arlas monopolställning får en verklig utmanare.


Trots motstånd från enskilda bönder beslutade Skånemejerier på en extrainsatt stämma i måndags att den planerade försäljningen till den franska mejerijätten Lactalis ska genomföras.

Dagarna före jul höll Skånemejerier – som drivs som ett bondeägt kooperativ – en extrastämma där det fodrades koncensus för att försäljningen skulle gå igenom. Fem bönder röstade emot och därmed föll förslaget. Enligt stadgarna kan då ytterligare en extrastämma inkallas där det räcker med två tredjedels majoritet för att fatta beslut. På måndagens stämma röstade 35 ledamöter för en försäljning och sju emot.

Försäljningen kommer att få två omedelbara konsekvenser. Dels underordnas så gott som all svensk mjölkproduktion två multinationella företag. Och dels får Arla, som idag har nästintill monopol på den svenska marknaden, konkurrens från världens största mejeriföretag.

Bondeägda Skånemejerier pratar i sin marknadsföring gärna om ”närhet” och beskriver sig själva som ett ”företag där varje ägare har fötterna på jorden”. På senare år har Skånemejerier köpt upp ett antal mindre mejerier, något som motiveras med att förtaget vill ”hjälpa mindre mejerier att överleva i kampen mot storbolagen”.

För den som sätter sin tillit till företagens egen ståtliga propaganda kanske försäljningen av Skånemejerier framstår som ett svek mot ideal.

I det största av de stora bolag som de tidigare sade sig kämpa emot kommer mjölkbönderna med all sannolikhet att tappa det stadiga fotfästet i den skånska myllan i takt med att de förlorar det medlemsinflytande de i alla fall formellt haft i Skånemejerier.

Men så behöver heller inte de ideal som används i marknadsföringssyfte nödvändigtvis ha så mycket med verkligheten att göra. I den hårdnande konkurrensen är det kamp för överlevnad som gäller (se separat artikel).

Försäljningen till Lactalis bygger på en uppgörelse där de bönder som idag är anslutna till Skånemejerier garanteras ett avräkningspris på mjölken som i tio års tid ska ligga 50 öre över det som marknadsledaren håller, vilket i klartext innebär Arla som föga förvånande är kritiskt och vill förhindra affären.

Anders Olsson, ordförande för Skånemejeriers beslutande fullmäktige, försvarar affären i en intervju i Landskrona Posten.

– Vi vill med försäljningen trygga den skånska mjölkproduktionen på lång sikt framöver. Samtidigt som våra konsumenter ska uppleva samma lokala förankring hos hemmabonden som tidigare. Ingen ska egentligen behöva märka att Skånemejerier byter ägare.

De bönder som är kritiska till affären är oroliga för att inte kunna hävda sig gentemot Lactalis och ifrågasätter om uppgörelsen kommer att hålla. En av dem är Hans Johansson som intervjuas i Trelleborgs Allehanda.

– Det går inte att jämföra en ekonomisk förening med ett börsnoterat företag. Skånemejerier har alltid haft något emot de som har huvudkontor i andra länder, som Arla, och här handlar det om världens största mejeriföretag som ägs av en enda familj. Vad har vi att sätta emot om de inte håller sina löften? Vi har inga muskler till att stämma dem.

Om Lactalis kommer att hålla sig till uppgörelsen, eller om Arla lyckas stoppa affärens nuvarande upplägg, kan vi givetvis bara spekulera i. Men även om affären går igenom i sitt nuvarande upplägg, vad kommer att hända med de skånska bönderna om tio år?

– Lactalis vägrar att göra upp om priserna kollektivt. De vill spela ut bönderna mot varandra i enskilda förhandlingar, förklarar franske mjölkbonden Frank Guehennec för Sydsvenskan, som gjort en granskning av Lactalis.

Det är så klart detta scenario som skrämmer bönder som den citerade Hans Johansson. Affärens tillskyndare inser dock att bönderna för sin överlevnad tvingas acceptera att ge upp självständigheten i den kooperativa företagsform som en gång skulle vara böndernas motpol till de privata mejerierna.

– Mitt intresse i den här affären är så klart att få så bra betalt för mjölken som möjligt, och det verkar som att fransmännen behövs för att klara detta, konstaterar mjölkbonden Anders Andersson som intervjuas i Sydsvenskan.

Affären, som beräknas vara värd 2,5 miljarder kronor, beräknas vara genomförd till den 1 mars i år.