Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamnarbetare i hela landet strejkade mot EU

På måndags förmiddag genomförde Hamnarbetarförbundets medlemmar i hela landet en fyra timmars politiska strejk mot EU-kommissionens hamndirektiv.


 
I Göteborg, landets utan motsvarighet största hamn stod allt arbete
stilla trots att Transportarbetarförbundet inte utlyst strejk bland
sina medlemmar. Porten till Skandiahamnen var stängd och utanför
ringlade en lång kö av väntande lastbilar.



Här, liksom i landet som helhet, organiserar Hamn merparten av
hamnarbetarna. Det är fjärde gången som medlemmarna i
Hamnarbetarförbundet går i strejk mot EU:s hamndirektiv.



Maskiner och kranar står still hela förmiddagen. Arbetarna samlas inne
på matsal och fikarum inne på Rivö under strejken. Denna gång är
pressuppbådet märkbart större än vid tidigare strejker mot
hamndirektivet.




– Det är viktigt att vi strejkar och får uppmärksamhet kring vårt
motstånd mot EU-direktivet, säger Peter Annerback (tv), vice ordförande i
hamn avd 4. Jag vet inte hur det påverkar parlamentarikerna. Men de
påstår ju att det ska vara demokrati i EU  så när folket visar sin
mening så borde de ta intryck.



Vilka krafter är det som ligger bakom EU-kommissionen?

– En bra fråga, säger Hans Kindgren (th) ordförande i avd 4. Jag gissar att
det egentligen är redarna, men officiellt är speditörerna de enda som
är för direktivet.



Vad är största hotet med direktivet?

– Definitivt egenhanteringen. Redarna har personal att sätta in och med
direktivet kan de dessutom ringa Manpower och beställa exempelvis fyra
förare. Då kan de slå sönder den fackliga sammanhållningen på kajen.



– Är det inte vettigt att ni blir konkurrensutsatta fråga media. Det är
ointressant, svarar jag. Som facklig företrädare har jag bara en
uppgift. Att ta tillvara medlemmarnas intressen och det ligger inte i
deras intresse att få in andra firmor i hamnarna.



Gäller det också om de nya firmor har kollektivavtal?

– För oss är det fullständigt ointressant. Vilka avtal de nya än har är det våra medlemmar som tar stryk.

– I grunden är det en maktfråga. De krafter som ligger bakom EU:s
hamndirektiv vill slå sönder den makt som hamnfacken i hela världen har
byggt upp.



Ni hamnarbetare är föregångare i så motto att ni genom
sammanhållning och kamp har lyckats höja era löner och arbetsvillkor
till hyggliga nivåer. Det är det som ska sopas bort genom EU:s
avreglering.


– Javisst. Men kom då ihåg att våra löner är oerhört små i förhållande
till fraktkostnaderna. För några år sedan räknade vi ut att kostnaden
för våra löner inklusive sociala avgifter var 0,58 procent av priset
som Maersk tog för att frakta en container från Fjärran Östern till
Göteborg.



LARS ROTHELIUS

Proletären 3, 2006