Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ny smutskastningskampanj mot SEKO-klubbordförande

Ytterligare en av SL:s entreprenörer smutskastar en fackklubbsordförande. Mer än ett år efter att händelserna ska ha ägt rum anklagar Tågia ordföranden för SEKO klubb 124 Sixto Iturra för sexuella trakasserier.




Tågia sköter underhåll och reparationer av tunnelbanevagnar och
spårvagnar åt SL sedan år 2000. Tidigare sköttes detta av ett bolag som
var helägt av SL. Tågia ägs med en tredjedel vardera av Connex,
Bombardier och SL.



Efter en förhandling i oktober i år meddelade personalchefen att
fackordföranden hade sexuellt kränkt två kvinnor vid
anställningsintervjuer. När, var och hur kränkningarna skulle ägt rum
vägrade företaget att svara på. Då skulle nämligen kvinnorna bli ännu
mer trakasserade.



– Det här är ett av de fyra angrepp Tågia riktat mot mig de senaste
månaderna, säger Sixto Iturra. Tvister om facklig tid och sådant bryr
sig väl ingen mycket om, men sexuella trakasserier är annorlunda. Detta
är ett försök att göra det omöjligt för mig att ha en facklig post.



Fyra angrepp

Med 28 år som reparatör i Hammarbydepån och tio år som klubbordförande
har Sixto Iturra nu hamnat i hetluften när Connex och andra angriper
facklig verksamhet.



SEKO Stockholm har begärt information av Tågia om händelserna och fått
ett slags svar. De påstådda kränkningarna skulle ha skett hösten 2004
när Sixto Iturra för fackklubben intervjuade två kvinnor som sökte
chefsjobb. Kvinnorna var ditsända av Manpower och vad kränkningarna
skulle ha bestått i nämns inte alls i svaret. Tågia anger Pontus
Liljeblad på Manpower som kontaktperson för att styrka sin version, men
denne ger inga kommentarer och är märkbart irriterad över att bli
inblandad i affären. Det enda han säger är att en av kvinnorna meddelat
Manpower. SEKO Stockholm yrkar nu på skadestånd till medlem och förbund.



Varför väntade Tågia?

Hade Tågias vilja varit att förhindra kränkande behandling skulle man
naturligtvis ha reagerat genast och inte många månader senare. Men
detta har säkert inte varit företagets syfte, Sixto Iturra berättar att
han de senaste månaderna varit utsatt för en följd av anklagelser.



– I augusti begärde jag ett möte angående en städentreprenör som vi
misstänkte använda svart arbetskraft. Jag gick sedan inte på mötet
Tågia hade med företaget, allt sådant är det inte vår sak att delta i.
Efter det blev jag anklagad för att först begära och efteråt inte delta.



– I september blev jag anklagad för att ha förfalskat ett
förhandlingsprotokoll. I själva verket var det ett förslag som vi
skickade till SEKO och aldrig påstod att Tågia och klubben hade skrivit
under. Motparten är nämligen ofta så senfärdig att vi ger vårt
protokollsförslag för att snabba på förhandlingarna.



Detta är inte allt, Tågia har också i oktober påstått att Sixto Iturra
felaktigt fått lön för centralt fackligt arbete. I sin erinran hotar
företaget även med att brott mot anställningsavtalet kan leda till
uppsägning eller avsked. Här valde man att inte ha en normal
förhandling om avtalsregler utan istället anklaga och hota. SEKO anser
att detta fackliga arbete har Sixto Iturra utfört för den egna
arbetsplatsen och därför ska Tågia betala lön för denna tid. Det har
också SEKO meddelat Tågia. Även här yrkar SEKO Stockholm på skadestånd
till medlem och förbund.



Tågias handlande bör ses i ett större sammanhang. Det är en del av den
antifackliga offensiv där väl Connex metoder i tunnelbanan är de mest
kända, men som gäller många fler arbetare och arbetsplatser.



LASSE SIMMONS

Proletären 46, 2005