Hoppa till huvudinnehåll
Av

Stort stöd till avskedad fackordförande

I torsdags demonstrerade mellan 1.000 och 1.500 på Sergels torg i Stockholm. Connexanställda, många andra fackklubbar och vänstern visade sitt stöd för krav som ”Återanställ Per Johansson” och ”Försvara de fackliga rättigheterna”.




SEKO klubb 119, där den avskedade Per Johansson är ordförande, hade
också en banderoll med texten ”Säkerhet före profit. Kollektivtrafik i
offentlig regi”. När klubbordföranden talade tog han upp dessa två
teman. Först nämnde han att för tredje gången hade en tunnelbanevagn av
samma typ börjat brinna dagen innan i en depå. Den ryska rouletten med
passagerarna som åker tunnelbana kommer nu att vara slut blev beskedet.
Sedan krävde han att politikerna måste diskutera om tunnelbanan skall
vara i privat drift där lägsta pris vinner upphandlingen.



Vi tiger inte!

Många demonstranter bar plakat som talade om att ”Vi vägrar hålla
tyst!”. Det är en paroll som har tagits väl emot och använts den
senaste veckan av Connexanställda, det var med säkerhet många som
demonstrerade för yttrandefrihet i torsdags. Likadant heter också
SEKO:s nya landsomfattande kampanj som officiellt startade här. Förste
talare på torget var SEKO: s ordförande Janne Rudén. Han ansåg i sitt
tal att det blivit en trend att fackliga företrädare avskedas och det
skulle vara anledningen till SEKO:s kampanj.



Ytterligare två fackliga företrädare talade på Sergels torg. Sixto
Iturra, ordförande för SL-ägda Tågias reparatörer, förde fram att detta
inte är någon inskränkt lokal fråga utan en nationell angelägenhet.
Slutligen talade även Siv Norlin från SKTF och solidariserade sig med
SEKO-klubben och dess ordförande.



Utbuad

Demonstrationen fortsatte sedan genom att tåga till Landstingshuset där
några av politikerna i SL:s styrelse lovat vänta in demonstranterna.
Styrelsens ordförande Anna Kettner blev utbuad när hon ville föra fram
att frågan var upp till ”arbetsmarknadens parter att sköta i enlighet
med svensk lagstiftning”. Hon vägrade sedan att svara på vad hon ansåg
om avskedandet av Per Johansson, men var inne på att det blivit många
missförstånd i den här affären. Anna Kettner fortsatte därmed sitt
konsekventa handlande alltsedan avskedet. Hon har aldrig lämnat klart
besked om någonting som rör denna fråga.



Vänsterpartiets Kerstin Pettersson ansåg att det är rätt att gå till
pressen om frågor som är viktiga för SL:s trafikanter. SL-trafiken är
offentlig verksamhet och skall granskas och diskuteras offentligt.
Denna uppfattning skall vänsterpartiet lägga fram på SL:s styrelsemöte
den 25 oktober.

På Sergels torg och även tidigare ropades talkören ”Ut med Connex, inte
Per!” ofta och med glädje av Connex arbetare. Ingen politiker och inte
heller SEKO ville föra fram några sådana tankar utanför
Landstingshuset.



Har Stockholmarna och de anställda fördel av tunnelbana och pendeltåg
på entreprenad och dessutom entreprenader som splittrar upp
verksamheten i många mindre delar? Den frågan togs aldrig upp.



Avsked

Formellt var Per Johansson ännu inte avskedad i torsdags eftersom
Connex säger att de på tre veckor inte lyckats kontakta honom för att
överlämna det skriftliga beskedet om avsked. Detta är en prestation av
företaget, de måste vara de enda i Sverige som inte kunnat kontakta Per
Johansson. I fredags kom ändå brevet om avsked till fackordföranden,
varför det har dröjt så länge får vi kanske aldrig veta.



Dagen innan demonstrationen hade SEKO klubb 119 två medlemsmöten som
var annorlunda upplagda än de veckorna innan. Nu var mötena öppna
endast en knapp halvtimme, sedan blev det först vanliga medlemsmöten
och innan sista delen lämnade styrelsen rummet. En medlem i
klubbstyrelsen sa att man sett att andra ville utnyttja
tunnelbaneförarna för egna syften.



Strejk

Proletären fick också en exakt siffra på hur massiv strejken förra
veckan varit. Av cirka 110 tunnelbanetåg som skulle ha gått i trafik
gick 26. Förare körde tio av dessa, de övriga kördes av arbetsledare
och liknande.



Under den öppna delen av mötena informerade styrelsen om att Connex
fortsätter sin arbetarfientliga linje. Nu har chefer åkt med i
förarhytterna, i strid mot säkerhetsföreskrifterna, och försökt få
igång diskussioner om strejk och annat. Connex har också börjat sprida
myten om att de tio förare som arbetade under strejken skulle ha blivit
hotade. I en annan artikel i veckans Proletären finns också beskrivet
hur det andra mötet plötsligt förvandlades till ren klasskamp vid en
vagndepå.



Klubben har bestämt sig för att gå vidare steg för steg. Nästa aktion
blir uppvaktningen av SL-styrelsen när den sammanträder vid
Gullmarsplan tisdag den 25 oktober.



LASSE SIMMONS

Proletären 43, 2005