Hoppa till huvudinnehåll
Av

Storvarsel på Volvo

Volvo Lastvagnar varslar närmare 1000 anställda i Sverige. Samtidigt varslar Volvo Powertrain 600.



Hårdast drabbat denna gång är Volvo Umeverken där 610 kollektivanställda och 60 tjänstemän varslas. På Tuvefabriken i Göteborg varslas 350 kollektivanställda.

På motorfabrikerna i Skövde och Köping varslas 400 respektive 200. I belgiska Gent där Volvo Lastvagnar också har en fabrik läggs inga varsel.

Som tidigare motiveras varslen med vikande orderingång.

Jan-Olov Carlsson, vice ordförande i verkstadsklubben på Volvo Umeverken är upprörd.

– Vi ser det som ett dråpslag mot fabriken, situationen är snart på en nivå där vi inte kan upprätthålla produktionen.
Varslet är det tredje i raden. Verkstadsklubbens krav på äldreavgångar, studiesatsningar och arbetstidsförkortningar har bemötts kallsinnigt från företaget.

– Folk är fruktansvärt upprörda. Arbetet har lagts ner på flera håll. Folk är förbannade, men många blir ledsna och uppgivna. Anställda sedan femton år riskerar jobbet.

Måste ta fighten
• Ni har tidigare arrangerat demonstrationer och stormöten för att samla kraft bakom era krav. Planerar ni liknande aktiviteter nu?
– Nu blir det ännu viktigare att mobilisera kring våra förslag. Tydligare krav måste riktas mot regeringen. Uppsägningar bör förbjudas, staten får stå för mellanskillnaden för arbetstidsförkortningar om så krävs. Alternativet är massarbetslöshet.

– Facket måste agera, vi kräver en facklig krisplan. Facket måste ta fighten, inte bara uttalanden.

• Hur ställer ni er till förslaget att förstatliga bilindustrin?
– Vi har inte formulerat sådana krav. Volvo lastvagnar har gjort miljardvinster flera år i rad och nu sparkar de arbetare när orderingången minskar. Inför framtiden bör det diskuteras hur ett sådant företag ska drivas. Men i första hand ställer vi krav på företaget att inga varsel är nödvändiga.

WICTOR JOHANSSON
Proletären 3, 2009