Hoppa till huvudinnehåll
Av

Tunnelskandalen: Byggnadsarbetare sägs upp i Malmö

I Malmö har svenska byggnadsarbetare fått sparken vid bygget av Citytunneln och ersatts av billigare utländsk arbetskraft.




Fredrik ”Figge” Mårtensson är betongare/armerare och jobbade tills
nyligen på Citytunnelbygget i Malmö. Han berättar om hur de svenska
byggarbetarna fick gå från bygget efter det att företaget strandat
förhandlingarna.



– Vi fick sparken innan vi hade börjat, säger han. I maj påbörjades
arbetet och det lovades att det bara skulle vara svensk arbetskraft. Nu
är det nästan bara polska arbetare där så vi har blivit totalt
grundlurade av företaget. Sju man var kvar på bygget i Holma vid
Hylliebygget och vår lagbas fick höra att det skulle säljas till
polackerna. Givetvis ifrågasatte vi varför när vi hörde att två man
skulle sägas upp, men det slutade i att bara en man är kvar.



Figge Mårtensson och hans arbetskamrater kontaktade Byggnads i Malmö,
men facket kunde inte göra mycket. Nu får de svårare att bevaka firman,
MCG, Malmö Citytunnel Group, en sammanslagning av Bilfinger Berger AG
samt danska Per Aarsleff A/S och E Pihl & Søn A/S. Redan är det fem
polska arbetare som sköter de avskedades jobb. De polska arbetarna
skulle vara underentreprenörer, men fungerar som vanliga anställda på
en uthyrningsfirma utan egna verktyg eller arbetskläder.



”Det måste vända”

– Det blir mer och mer sådant här, säger Figge Mårtensson. Det måste
vända nu för det är vår framtid det handlar om. Facket kan inte göra
mer än att försöka förhandla upp avtalen. Så här blir det utan
övergångsregler. Pratar man om utländsk arbetskraft så blir man kallad
rasist och allt möjligt, men det är ju staten som skapat det här. Det
ökar lavinartat, med NCC i Jönköping, Lilla Bommen i Göteborg och nu på
Citytunneln i Malmö. Svenska arbetare får nobben mer och mer när man
söker jobb. Detta måste sluta!



Krister Olsson på Byggnads i Malmö är medveten om problemet:



– Det här är ingen nyhet för oss i Malmö att de använder sig av
utländsk arbetskraft. Men så länge de har kollektivavtal är det fritt
fram för dem att komma hit och arbeta. Visst är det bekymmer för oss
och våra medlemmar, men med EU:s öppna gränser kan vi inte förbjuda
någon att komma hit. Vi kan inte göra mer än att begära kollektivavtal.



Krister Olsson tror att det kommer att öka än mer framöver med företag
som tar in utländsk arbetskraft från bland annat Polen. Byggnads
uppgift blir att förhandla fram kollektivavtal med alla företagen, en
jätteuppgift i och med citytunnelprojektet, och han förstår om svenska
byggnadsarbetare är oroliga för jobben.



– Vi måste förhandla fram samma villkor för de utländska arbetarna som
för de svenska, fortsätter han. I det här fallet har vi kollektivavtal
som ska efterlevas. De svenska arbetarna som fick gå var bara
provanställda och arbetsgivaren kan säga upp provanställningen utan
skälig grund. Vi har begärt överläggningar med MCG för att se om de som
jobbar hos dem är anställda eller är underentreprenörer. Det kommer att
bli mer bekymmer framöver och MCG och LCC kommer att anlita fler
underentreprenörer från framförallt Polen.



JÖRGEN LUNDBERG

Proletären 33, 2005