Hoppa till huvudinnehåll
Av

V-bluff om gratis kollektivtrafik


Det var med förvåning vi läste i den lokala pressen om vänsterpartiets utspel om att införa gratis kollektivtrafik i hela Uppsalas län. Utspelet offentliggjordes med både en debattartikel i UNT och på ett torgmöte i stadens centrum där vänsterpartiets ordförande talade.

Enligt Lars Ohly är förslaget ett sätt att ”möta den globala uppvärmningen, det största hot vi står inför”. Istället för skattesänkningar åt de rika vill Ohly satsa på kollektivtrafiken. ”Med statliga bidrag skulle förlorade biljett-intäkter ersättas under en period på fyra-fem år”, skriver Ohly i debattartikeln i UNT tillsammans med v:s kommunalråd Ilona Waldau, landstingsrådet Sören Bergquist, v:s ordförande i Uppsala Emma Wallrup och v:s riksdagsman Jacob Johnsson.

Det är ett märkligt utspel. Redan det att prissubventionen skulle gälla under en period på fyra-fem år är märkligt. Men efter det då? Löser man ”den globala uppvärmningen” på fyra-fem år? Återgår man till betalning i kollektivtrafiken i Uppsala efter fyra-fem år? Vänsterpartiets utspel är föga genomtänkt och seriöst. Det verkar som att partiet behöver något snabbt att visa upp, något som lätt går hem hos folk och som v dessutom aldrig behöver genomföra.

Men det märkvärdiga i vänsterpartiets utspel är inte bara den korta tid det ska gälla. Egentligen är det så att vänsterpartiet i Uppsala aldrig tidigare har varit för lägre biljettpriser på bussarna och desto mindre för gratis bussresor. Tvärtom. Vänsterpartiet har alltid stött den politik med höga biljettpriser som tog fart i början på 1990-talet och som bestämdes i stor, rörande enighet i Uppsalas kommunfullmäktige av alla partier som finns representerade där.

Bilköer
Höga biljettpriser och stora neddragningar i busstrafiken orsakade att antalet passagerare minskade till hälften och att staden sedan dess korkas igen av bilköer. Så är situationen än idag.

En katastrof för stadens och invånarnas miljö. Men detta har inte påverkat vänsterpartiet. Stödet för de höga biljettpriserna på bussarna fortsatte. Till exempel har Kommunistiska Partiets förslag om en halvering av priserna för bussbiljetterna och månadskortet, en kampanj som vi har drivit i många år, aldrig fått det minsta stöd av vänsterpartiet.

I den lokala pressen har vi visat att det är praktiskt möjligt att genomföra prissänkningar redan idag utan stora ekonomiska åtaganden från kommunen. Istället har vänsterpartiet tillsammans med sossarna och även miljöpartiet debatterat mot oss för att visa att de ekonomiska möjligheterna inte tillåter någon sänkning av biljettpriserna. Men det finns faktiskt mera.

I mitten av 2005 röstade vänsterpartiet, i både kommunfullmäktige och landstinget, för inköp av ett nytt, makalöst dyrt, biljettsystem för kollektivtrafiken på 40 miljoner kronor! Ett inköp som Kommunistiska Partiet kritiserade hårt i inlägg som aldrig besvarades. Tänk att investera 40 miljoner kronor för att kunna sälja bussbiljetter! En så fullständigt överdimensionerad idiotisk datorisering för att det, på en gata i en buss i Uppsala, skall vara möjligt att köpa en biljett med alla slags färdmedel ända till en viss gata i till exempel Karlstad. Hur många passagerare är i behov av detta? Hur många nya passagerare kan man vinna med detta biljettsystem? Det nya biljettsystemet kommer aldrig att betala sig. Det kommer tvärtom att bli så att de 40 miljoner biljettsystemet kostade kommer att läggas på biljettpriserna med följd att biljetterna blir mycket dyrare och att flera slutar åka kollektivt.

Just i dagarna när vänsterpartiet skriver att de vill avskaffa alla biljetter nås vi av meddelandet på vårt arbetsplats på bussbolaget att arbetet med det nya biljettsystemet pågår för fullt, om ett år finns det i Uppsala.

Men nu vill vänsterpartiet avskaffa alla biljetter! Röstade de för en investering på 40 miljoner kronor som de vill kasta i ån? Vi tror faktiskt inte det. Vänsterpartiets nya giv, detta utspel om gratis kollektivtrafik, är ett spel för galleriet. Det är valfläsk inför nästa val. Det är något som vänsterpartiet aldrig behöver stå för om det kommer i maktställning. För det här med att med statliga bidrag ”ersätta förlorade biljettintäkter” är en svår nöt att knäcka, man måste få andra partier med sig.

Inga svar
Vi har svårt att tänka oss att det skulle kunna finnas ens en liten möjlighet att sossarna går med på det. Det var inte någon tillfällighet att vänsterpartiet röstade för det nya lyxbiljettsystemet. De vill att det ska användas. Vänsterpartiet anser egentligen att de höga biljettpriserna inte är så viktiga, det är inte det som får folk att sluta åka buss.

En bekräftelse på den uppfattningen fick uppsalaborna i en intervju med vänsterpartiets nya kommunalråd Ilona Waldau i UNT i januari 2006. På en fråga från journalisten om hur man kan få flera att resa kollektivt svarade Waldau: ”Smidighet och bra linjesträckning är nog viktigare än biljettpriset, för att få bilisterna att resa kollektivt”.

En fråga återstår i vänsterpartiets utspel. En minst sagt knepig teknisk fråga som måste besvaras och som vänsterpartiet inte tar upp. Saken är den att vid införande av gratis kollektivtrafik kommer det att bli en anstormning till bussarna. Vi bedömer att det skulle behövas minst tre gånger så många bussar och busschaufförer. Hur kommer detta att lösas?

Till denna fråga finns inga svar! Ingen har tänkt så långt. Eller, ingen har tänkt att det skulle behöva gå så långt. V:s utspel var avsett att vinna sympatier på lösa grunder. Inte till riktiga förändringar. Vänsterpartiets utspel om gratis kollektivtrafik är inte seriöst. Det är det sista vi skulle behöva i Uppsala. Bara ett sätt att komma ifrån frågeställningen om att behöva sänka biljettpriserna.

Men visa oss gärna att det inte är så, att vi har fel!

Halvera priserna!
Om det är så att vänsterpartiet tänker införa gratis biljetter i kollektivtrafiken någon gång i en diffus framtid, varför kan de inte redan nu ansluta sig till vårt liggande förslag om en halvering av biljettpriserna? Vårt förslag är väl genomtänkt, har ett stort stöd bland uppsalaborna och förslagets genomförande skulle, i motsatts till vänsterpartiets utspel, bli en riktig och verklig vinst för stadens och människornas miljö.

MARIO SOUSA
busschaufför och medlem i Kommunistiska Partiet
Proletären 24, 3008