Hoppa till huvudinnehåll
Av

Lär av de tyska postarbetarna!


I PostNord News uttalade sig Anders Holm, chef för Postnord Sverige, att det var synd att Seko Post inte förstod företagets syn på outsourcing av jobb och att de centrala förhandlingarna avslutades i oenighet.

Nuvarande vd har tydlig sagt att Postnord behöver outsourca runt tjugo procent av jobben. Inga nya lastbilar köps in så bit för bit försvinner egna chaufförsjobb. I förhandlingarna har man inte kunnat visa att det är billigare med outsourcing. Trots att man fläskat på med att postens alla anställda utnyttjar alla förmåner i vårt avtal fullt ut. Uppenbart en ideologiskt driven kampanj med syfte att skrämma personalen med hot om att förlora jobben.

Postnords agerande passar in i den propaganda som, betald av arbetsgivarorganisationerna, påstår att tryggheten är för stor på arbetsmarknaden.

Mer flexibla anställningar, lägre ingångslöner och försämring av Las finns på önskelistan. Mer osäkerhet och otrygghet påstås skapa fler jobb samt ge guld och gröna skogar.

Samma sak sker överallt, på alla arbetsplatser och i alla länder. Kapitalet ska säkra högre vinster genom sämre löner och villkor. Men detta möter också motstånd.

Glädjande nog har de tyska postanställda i Deutsche Post/DHL efter ett antal punktstrejker nu slagit tillbaka jätteföretagets försök att outsourca jobb samt dumpa löner och villkor.

Det tyska facket Verdi har där 140.000 medlemmar. Bakgrunden är att DP-DHL ville öka antalet bemanningsanställda och när facket nekade bildade man 49 dotterbolag för chaufförer med sämre villkor och löner än de postanställda. ”Vi kommer inte kunna förbli konkurrensdugliga i framtiden om vi inte har en konkurrensduglig lönestruktur”, sade DP-DHL:s personaldirektör.

Efter strejkerna har nu facket och DP-DHL slutit ett avtal med följande resultat:

• Avtalet om jobbgarantier för anställda i DP-DHL förlängs till utgången av 2019.
• Outsourcing av brev- och paketleverans förbjuds till slutet av 2018.
• De 4500 som varit visstidsanställda i sammanlagt två år får fast jobb på DP-DHL.
• Alla praktikanter/lärlingar beviljas heltidsanställning på DP-DHL när utbildningen är slut.
• Ett hyfsat utfall på lönenivåerna där DP-DHL ville ha nollavtal, lägre ingångslöner och ökad arbetstid.

Från Verdis sida har man sagt att försöken att dumpa löner och villkor endast är rimlig för aktieägarna då DP-DHL utlovat en vinst på över fem miljarder euro år 2020. I ett uttalande säger man att ”vi är mycket nöjda med resultatet. Det ger trygghet och en framtid till 140.000 Verdi-medlemmar i DP-DHL. Vi kunde inte ha nått detta utan engagemang och hängivenhet från de strejkande.”

­­­Så låt oss ta lärdom av detta. Outsourcing av våra jobb, sämre villkor och löner och mer otrygghet är ingen naturlag. Trots att vi har en företagsledning som hellre leker big boss än ser till att post och paket levereras som de ska av anställda med bra villkor.

Vi ute på ”fältet” ser något annat än arbetsköparna. Vi ser allt fler arbetskamrater med otrygga anställningar. Stress och press ökar när verksamheten slimmas med minsta möjliga antal anställda som ska utföra mesta möjliga mängd jobb. Längre turer och större volymer.

Vi har redan a-lag och b-lag på arbetsplatserna där de osäkert anställda, bemanningsanställda och egenanställda är förlorarna. Pressen på kollektivavtal, trygghet och löner ökar, vilket är själva syftet.

Vi ser också fler underentreprenörer med chaufförer från Östeuropa som kör åt Postnord, helt utan kontroll av vilkoren för de anställda.

Så blir våra kollektivavtal värdelösa för stora grupper som jobbar i eller åt Post-nord. Nog behövs det en stark facklig kamp även i Postnord. Det är inte bara vi som ska ta ansvar. Fredsplikten och rådande avtal måste även gälla för arbetsgivarna. Inte fan ska våra löner och villkor ständigt försämras genom otrygghet och outsourcing. Lär av våra tyska kamrater! Inför kommande avtalsrörelse måste kraven vara:

• Förbud mot outsourcing av jobb under gällande avtalsperiod!
• Förbud mot att ändra gällande avtal vid upphandling eller övertagande!
• Fullt arbetsgivaransvar för att entreprenörer och inhyrd personal i alla led följer svenska kollektivavtal och lagstiftning! Man ska inte kunna skylla på ”andra” när det i slutändan sitter utländska chaufförer som kör åt Postnord för skitvillkor.