Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Högern måste bort”

Det umeåbaserade bandet Glesbygd’n släppte nyligen sin tredje platta, ”En hand som värjer kronans tyngd”. Proletären träffade dem efter deras bejublade spelning på Öland Roots för två veckor sedan.

Axel Andersson, Arvid Andersson och Johan Åhman är tre av åtta medlemmar som tillsammans bildar Glesbygd’n. Arvid Andersson, som står för bandets säregna sång, beskriver bandets musik som ”norrländsk reggae” och han förklarar hur det politiska i texterna är en stor del av deras musik.

Att bandet tog namnet Glesbygd’n när de började spela tillsammans år 2006 var enligt alla tre ett medvetet val, just i relation till det politiska.

– Det är en odemokratisk centralisering av det mesta som vi ser just nu, säger Axel Andersson.

Som bekant kommer Umeå vara EU:s kulturhuvudstad nästa år. Detta kritiseras dels på den nya plattan men framför allt är det någonting som alla tre tydligt känt av. I och med att bandmedlemmarna bor i Umeå har de med egna ögon sett vad som gjorts i staden inför värdskapet 2014.

– Kommunen har stängt ner lokala replokaler och mötesplatser för att på så sätt kunna sälja ut lokalerna, som ligger centralt, till företag med pengar, säger Johan Åhman.

– En anledning till varför Umeå valdes till kulturhuvudstad var stadens genom åren stora musikexport. När nu replokaler försvinner från staden rycker man bort grogrunden till ny musik, fortsätter han.

Johan Åhman menar också att det är viktigt med tillgängligheten, han tror inte det är en bra idé att upplåta lokaler flera mil utanför staden till ungdomar. Han berättar att det har varit många upprörda umeåbor som protesterat högljutt mot dessa beslut.

– Fokus har också flyttats mot konsumtion. Det har bland annat byggts nya köpcentrum, vittnar Arvid Andersson om.

”En hand som värjer kronans tyngd” inleds passande med låten ”Knugen faller”. Låten, som är en av två nya svenska reggaelåtar om prinsessbarnet Estelle (den andra heter ”Estelle” och är gjord av bandet Partiet), handlar kortfattat om hur absurd monarkin är.

Men låten är också en kärlekslåt till ett litet barn som hamnat i en orättvis situation, som Arvid Andersson uttrycker det.

– Ett kungahus är oförenligt med demokrati, fyller Axel Andersson i.

När Glesbygd’n stod på scenen var publikstödet stort och det kändes som de flesta i publiken nitiskt hade pluggat låttexterna. Även om det var tredje gången på Öland Roots, kombinerat med ett gediget turnéande i ryggen, var det en härlig syn att få bevittna bandet live. Det var energi från början till slut i perfekt samklang med både publik och varandra.

Personen som stod framför mig under spelningen skrek vid varje tyst tillfälle efter låten ”På bank”, som återfinns på den senaste skivan. Låten handlar om hur sjukt banksystemet är och är enligt Arvid Andersson rejält uppskruvad för att göra en poäng av det hela.

– Det går inte idag att inte ha en bank. Du måste till exempel ha försäkringar, och såklart ett konto. Du kan inte välja att inte vara med, säger Johan Åhman.

– Dom spelar med våra pengar, vi är bara kort i deras kortlek, fortsätter han.

Spelningen på Öland Roots markerar semesterns början för bandmedlemmarna. Alla jobbar vid sidan av musiken och ska nu passa på att njuta av sommaren tillsammans med familj och vänner. Men att Glesbygd’n skulle sluta göra musik finns inte på kartan.

Framtiden för dem själva är något oviss. Men de ser med större självklarhet på framtiden för samhället.

– Politiskt finns det bara en väg, högern måste bort, säger Johan Åhman och får medhåll från de andra.

Johan Åhman blir även förbannad när han tänker på hur Sverigedemokraterna har blivit ett etablerat parti. Han säger att partiet är ett riktigt missnöjesparti som vunnit mark på grund av en utbredd okunskap.

Axel Andersson kommenterar också avslutningsvis hur blockpolitiken smugit sig in i Sverige.

– Det är olagligt med kartellbildning inom närningslivet, ändå får det fortgå inom politiken.
Simon Renner