Hoppa till huvudinnehåll
Av

Rysshat och schlager


I årets final av Eurovision Song Contest som sändes från Köpenhamn i lördags stod striden inte främst mellan schlagerdivor och flickidoler. Bland alla glittriga scenkläder och påkostade ljusshower var det istället konflikten mellan Öst- och Västeuropa som gjorde sig påmind. Den konflikt som just nu har sitt akuta centrum i ett sargat Ukraina.

Symbolen för striden var den redan på förhand tippade vinnaren från Österrike, dragshowartisten Tom Neuwirths alter ego Conchita Wurst, som framförde sin ballad iförd både klänning och skägg.

Långt före finalen kunde vi se rubriker i kvällspressen om hur det homofoba Ryssland har försökt stoppa Conchita Wursts bidrag i tävlingen.

För den som bemödar sig om att läsa det finstilta framgår det dock att protesterna inte lämnades in från regeringshåll utan initierades av en rysk föräldraorganisation som samlade in namn på protestlistor i Ryssland, Vitryssland och Ukraina. 15 000 namn rapporteras. En fis i rymden med tanke på ländernas sammanlagda folkmängd.

Men när Västeuropa nu har bestämt sig för att Ryssland är en skurkstat som ensamt ansvarar för både krisen i Ukraina och världens samlade homofobi så är det så. Det ryska bidraget i Eurovision buades ut av den, får man anta, till största delen danska publiken redan i semifinalen. När röstsiffrorna lästes upp i finalen buade publiken så fort Ryssland fick höga poäng.

Israel som av imperialistiska och politiska skäl deltar i Eurovision utan att ens vara beläget i Europa har vad vi vet aldrig buats ut i en schlagerarena. Inte heller Ukraina stötte på något motstånd, trots att landets militär nu skjuter ihjäl sina egna landsmän. Och är det någon som tror att de taggade fascisterna i Ukrainas kuppregering har något till övers för skäggiga schlagerdrottningar?

Det är anmärkningsvärt att så många hbt-aktivister villigt låter sig utnyttjas som redskap i västmakternas propagandakrig mot öst. Pink-washing är bara förnamnet.