Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Antifascist med trassligt privatliv

”Karl Gerhard – en fantasi om en revykung” på Stockholms stadsteater handlar om antifascism, politiskt mod och civilkurage. Men också om ett trassligt privatliv.


På Stockholms stadsteater spelas just nu pjäsen ”Karl Gerhard – en fantasi om en revykung”. Huvudpersonen Karl Gerhard porträtteras övertygande av Rikard Wolff. Pjäsen är skriven av Irena Kraus och berättar fritt om olika faser och aspekter av Karl Gerhards liv.

Naturligtvis är föreställningen kantad av Karl Gerhards underbara kupletter. ”Jazzgossen”, ”I skuggen av en stövel” och ”Hästen från Troja” briljerar och står sig än idag. Men även dåtida kulturpersonligheter som Moa Martinsson och Zarah Leander passerar revy.

Pjäsen handlar framför allt om politiskt mod och civilkurage. Om hur Karl Gerhard vågar trotsa etablissemanget och utmana nazismens mörka krafter. Sakerna ställs på sin spets i augusti 1940, några månader efter det att de tyska tanksen rullat in över våra grannländer.

Karl Gerhard var ett barn av sin tid. Och hans tid var framför allt innan och under kriget. I andra akten har freden kommit. Det råder andra omständigheter och den politiska kartan har ritats om. Antifascisten Karl Gerhard finns kvar, men förmår inte att lysa lika starkt.

Så långt skapar historien sina hjältar och inte tvärtom. Eller åtminstone förutsättningarna för dem. Den enskilda människan saknar inte ansvar och möjligheten till egna val. Karl Gerhard spelade medvetet och aktivt sin roll i det politiska och historiska dramat.

Sångerskan Zarah Leander, utmärkt gestaltad av Cecilia Frode, levde samtidigt med Karl Gerhard. Hon drog andra slutsatser och valde att åka till Nazityskland för att göra karriär.

Karl Gerhard minns vi som hjälte, Zarah Leander som överlöpare och quisling.

Men tyvärr, i andra akten efter kriget, förlåter Karl Gerhard sin gamla kollega. När han åter låter Zarah Leander kliva ut på scenen protesterar Moa Martinsson och många av hans antifascistiska gamla vänner.

Karl Gerhard förstod att sålla ur vad som var politiskt väsentligt. Men som alla levande människor hade han också ett privatliv. Det var stökigt och han krossade en del hjärtan under resans gång. Det var smärtsamt för dessa. Ibland även för Karl Gerhard själv.

Han visade minimalt intresse för sin fru och deras gemensamma dotter. Han duperade de unga kvinnorna på teatern. Han bedrog livskamraten Göthe Ericsson som skötte markservicen alltmedan Karl Gerhard betalade och roade sig med unga jazzgossar långt fram till gryningen.

Är det alltid så att stora människor är små i det lilla, i det privata? Är de stora just på grund av att de kliver och trampar på nära och kära runt omkring dem? En skrämmande slutsats, men det kanske också är att dra resonemanget väl långt.

Karl Gerhard betydde mycket för många av dåtidens människor. Han var en av få offentliga personer som vågade trotsa nazismen och den svenska anpassningspolitiken. De som drabbades av hans personliga nycker var betydligt färre.

Det är det viktiga för oss som lever nu, vi som inom parantes sagt slipper att reda upp hans trassliga ekonomiska och amorösa affärer. ”Karl Gerhard – en fantasi om en revykung” är mycket sevärd. För politiken, för musiken och skådespeleriet.
Fakta

Antifascist med trassligt privatliv

Teater
  • Karl Gerhard – en fantasi om en revykung
  • Av: Irena Kraus
  • I rollerna: Rikard Wolff, Cecilia Frode, Per Sandberg, Marika Lindström mfl
  • Stockholms stadsteater
[[nid: view_mode=inlinenode]]