Hoppa till huvudinnehåll
Av

Rapport från melodifestivalens garderob

Dyr schlagercirkus. Men på samma gång populär familjefest. Jan-Åke Karlsson rapporterar om melodifestivalens tredje deltävling ur ett garderobsperspektiv.


Den tredje deltävlingen av melodifestivalen arrangerades i Växjö i hockeytemplet Vida-arena. Växjö har tre gånger tidigare arrangerat en deltävling och undertecknad har på olika sätt under åren kunnat följa och delta i detta spektakel.

I år gjordes det genom att arbeta gratis i garderoben eftersom mina söner spelar ishockey och vi föräldrar förväntas ta på oss en uppsjö så kallade föräldrauppdrag för att våra barn ska få hålla på med sina fritidsaktiviteter.

De städer som arrangerar en deltävling av denna återkommande schlagercirkus gör det inte gratis utan speciella avtal måste ingås med SVT av varje arrangörsstad. För Växjö kommuns del handlar det om att man går in med 1,2 miljoner kronor av skattepengarna.

De fördelas för Växjös del så här: en generell avgift betalas till SVT på 600.000 kronor, kommunen står för de 100.000 kronor det kostar att bygga om Vida-arena till en Mello-arena, samt att man ska arrangera en större fest för 300 artister, låtskrivare och arrangemangarbetare, samt de journalister som SVT bjuder in.

För Växjös del är kostnaderna för festen 300.000 kronor, enligt Växjö kommuns näringslivschef Thomas Karlsson som tillägger att ”Det serveras inte varmkorv direkt”.

Till detta kommer kostnaderna för att kommunen pyntar staden inför evenemanget, så kallad city dressing, som i Växjös fall kostar 200.000 kronor.

Att melodifestivalen är en bra affär för SVT råder det inget tvivel om. Den som vill se arrangemanget på plats kan förutom livesändningen boka plats på någon av de två generalrepetitionerna. En parkettplats till TV-sändningen kostar 900 kr och en läktarplats 500-700 kr. Biljettpriserna för generalrepetitionerna uppgår till drygt hälften av tv-sändningens priser.

Men de familjer som vill se sina favoriter på plats har i många fall fått betala mycket mer än så, för diverse bulvanföretag köper upp ett stort antal biljetter för att de ska ta slut, sedan läggs de ut på marknaden för mer än dubbla priset. I Växjö gick polisen ut och varnade för falska biljetter på andrahandsmarknaden och de dyra priserna medförde att arenan inte var utsåld.

Med tanke på det dyra arrangemanget hade undertecknad väntat sig ett överklassarrangemang och att få hänga in många dyra jackor i garderoben men så var inte fallet.

Man måste konstatera att melodifestivalen i Växjö var en stor folk- och familjefest. Det var länge sedan undertecknad mötte så många glada och förväntansfulla barn.

Den genomsnittliga besökaren var medelsvensson som inte nämnvärt hade klätt upp sig och såg fram emot en glädjefylld show. En del hade spökat ut sig i en budgetboa och andra hade paljettkläder.

Många kom två timmar innan sändningen startade för att ta del av alla de sponsorarrangemang som skedde i anslutning till arenan. Företag som Toyota, Marabou, Coop och OLW har säkert betalat dyra pengar för att få synas bland artisteliten.

För ett antal besökare var jippot runtomkring den stora händelsen och några barn gick hem när tv-sändningen startade, men med en stor låda chips eller en gigantisk chokladkaka i famnen.

Arrangemanget var tämligen kändisfritt, visserligen fick undertecknad hänga in Petra Medes och Andreas Lundstedts jackor men i övrigt beblandade sig inte artisteliten och de 300 VIP-gästerna med populasen. Annat var det 2002, året då upplägget med olika deltävlingar infördes och den allra första deltävlingen arrangerades i just Växjö.

Då kunde undertecknad glida in på efterfesten och kalasa på en uppsjö av gratissnittar och frottera sig med kändisar i baren. I år fick jag hänga in jackor och äta chips.

Jan-Åke Karlsson