Hoppa till huvudinnehåll
Av

Respektlös skivdebutant

– Det handlar om att tro på sig själv, säger Fredrik Mikaelsson som har producerat sin egen debutskiva ”Livet här i Babylon”, en blandning av reggae, hip hop och vass samhällskritik.




Fredrik Mikaelsson skrev sin första låt efter attackerna mot World
Trade Center 2001. Den handlade om media och terrorjakten. Han säger
att det är samhällsfrågorna som inspirerar honom mest när han skriver
texter.



– Jag har försökt skriva kärleksballader också, men det blir så
krystat. Jag skriver låtar för att förmedla mina tankar och hoppas att
de som lyssnar börjar tänka själva.



Fredrik Mikaelssons musik influeras av både reggae och hip hop. En
genre på uppgång på den progressiva undergroundscenen. En förebild är
bandet Svenska Akademin.



– De har betytt mycket tillsammans med Timbuktu och andra svenska
hiphopare. Men jag lyssnar på allt från The Doors till modern reggae.



Genom hårt arbete och ett sabbatsår från studierna har Fredrik
Mikaelsson kunnat förverkliga drömmen om en egen skiva. Resultatet är
”Livet här i Babylon” som släpps den 2 december. Musik med härligt
glatt gung och vasst samhällskritiska texter om allt från
privatiseringar till imperialism.



”När pengarna vi samlat

till att fostra våra barn

försvinner ut i intet

marknadsföring och reklam

är vad som gäller

när dom säljer

en bildande produkt

en värld så kall o vidrig

känner stanken

en sån lukt”




Skivan är en helt egen produktion av Fredrik Mikaelsson. Förutom en del
teknisk hjälp har han gjort allt från låttexter till layout av
skivomslaget själv. 



– Jag hade ingen lust att lägga energi på att skicka en massa demos
till skivbolagen. Mitt mål var att få göra en skiva och det har jag
lyckats med.



Han menar att den tekniska utvecklingen har skapat möjligheter för
oberoende musiker att göra egna inspelningar. Den digitala tekniken är
inte alls lika dyr som den analoga.



– En bra dator kostar 10.000 kronor, men en rullbandare kostar 500.000. Tekniken har exploderat de senaste fem åren.

Samtidigt är det svårt att distribuera en skiva utan ett stort bolag i ryggen.



– En skiva utan skivbolag räknas inte riktigt, säger han. Om du inte
har varit med i tv finns du inte. Distributionsbolagen vill inte satsa
på mig eftersom min skiva inte är kommersiellt gångbar, som de säger.



Han är också tveksam till hur de stora tidningarna recenserar demos.

– Då är det en journalist som ska säga vad som är bra, men jag tycker att det är de som lyssnar som ska avgöra.



Över huvud taget vill Fredrik Mikaelsson få oss att ifrågasätta de
strukturer i samhället som vi ofta tar för givna. I låten ”Kom”
uttrycker han det så här:



”Dom styr dina tankar med förordningar o lagar

dom styr världen vår

precis som dom behagar”




– Vi kastas in i en korridor från födseln och sedan kör vi bara. Vi har
för stor respekt för allt som är. Alla beslut verkar så abstrakta, men
det är människor som du och jag som fattar de där besluten.



Som exempel tar han vapenindustrin och hur makthavarna legitimerar export till krigförande länder.

– Det är bara argument för att tjäna pengar. Det är egentligen vad allt handlar om.



Hans brist på respekt för samhällsstrukturerna avspeglar sig också i
hans syn på kultur, och på vilka som har rätt att skapa den.

– Om andra kan, varför skulle inte jag kunna? Det handlar om att tro på sig själv och stå på sig. Och våga stå för det man gör.



Arbetet med ”Livet här i Babylon” har bland annat inneburit att han har
blivit tvungen att lära sig spela flera olika instrument.

– För några år sedan köpte jag en enhjuling och det tog mig tre månader
att lära mig att behärska den. Sedan förstod jag att ingenting är
omöjligt. Jag köpte en synt och det tog ett år att lära sig spela. Det
går att få det att fungera om man tror på sig själv och har en inre
drivkraft.



Men trots den nya tekniken som öppnar dörrar för oberoende musiker, så
menar Fredrik Mikaelsson att musikbranschen i sig inte är demokratisk
för fem öre.



– P3 utgår från försäljningslistor när de väljer vilken musik de ska
spela. Därför köper de stora bolagen upp sina egna singlar.
Musikklimatet är hårt och det finns ingen riktig gräns mellan business
och kultur.



Efter skivsläppet i december måste Fredrik Mikaelsson snart tillbaka
till skolan för att göra klart sin utbildning i samhälls- och
kulturanalys.

– Det skulle vara tufft att överleva som artist. Men till sommaren hoppas jag få spela på festivaler.



JENNY TEDJEZA

Proletären 48, 2006