Hoppa till huvudinnehåll
Av

Viktig seger för Portugals hamnarbetare

Två års stenhård kamp i Portugals hamnar gav i mitten av februari en mycket viktig och glädjande delseger. Bemanningsföretaget med oorganiserad arbetskraft avvecklas och de 47 arbetare som avskedats under konflikten återanställs.


Kampen som i grunden berör alla Portugals hamnarbetare har drivits av hamnarbetarfacket SETC med aktivt stöd av hamnarbetarinternationalen IDC där Svenska Hamnarbetarförbundet är högst aktivt.

Givetvis har de portugisiska hamnarbetarnas egen kamp mot bemanningsföretag och lönedumpning varit avgörande för segern, där SETC har agerat med en fördömligt smidig strejktaktik.

Men de internationella stödaktionerna har starkt bidragit till framgången.

– Det är inte så vanligt i något land att du i förhandlingar kan ta med en yrkeskollega från ett grannland. Klart att det internationella stödet genom IDC haft inflytande över utgången av kampen, säger Erik Helgesson, förtroendeman i Hamn 4an i Göteborg och som själv för Hamnarbetarförbundets räkning deltagit i solidaritetsmanifestationer i Lissabon.

– Under en lång konflikt har det betydelse om arbetsgivarna får föreställningen att detta aldrig kommer att ta slut. Med IDC på plats i förhandlingarna får de garantier för att strejker och blockader verkligen avslutas. De är rädda för sympatiåtgärder, annars hade arbetsgivarna aldrig släppt in en hamnarbetare från Barcelona i en nationell konflikt.

Det var direkt efter IDC:s senaste solidaritetsaktion 4 februari som arbetsgivarna i Lissabon kröp till korset. I den aktionen, deltog av de större hamnarna i nio europeiska länder. Svenska Hamnarbetarförbundets medlemmar genomförde en två timmars solidaritetsstrejk landet runt.

Betydelsen av arbetarsolidariteten över gränserna tydliggjordes då inte bara portugisiska hamnfacket SETC:s företrädare utan också IDC:s Jordi Aragunde, hamnarbetare från Barcelona i Spanien, deltog i den fackliga förhandlingsdelegationen.

• Vad betyder segern för er här i Sverige?
– I det korta perspektivet är det en vitamininjektion. Gott att se att solidariteten ger resultat. Det är bra för det internationella samarbetet och bra för IDC.

– Jag tror att det på sikt bidrar till en attitydförändring hos lokala hamnarbetarfack som tillhör ITF. Folk känner att vi i IDC har kapacitet att segra. Vi tog EU och dess hamndirektiv, nu har vi gett en rejäl näsbränna till Portugals regering och arbetsgivare.

Uppgörelsen som framgår av faktarutan nedan och som enhälligt godkändes på hamnarbetarnas medlemsmöte i Lissabon betyder inte bara att stadens hamnarbetare kan gå till jobbet i vetskap om att framöver arbeta med anständiga arbetsvillkor och löner.

Segern trycker tillbaka hamnarbetsgivarnas offensiv i hela Portugal och långt utanför dess gränser. IDC:s styrka växer och arbetarsolidariteten över nationsgränserna får luft under vingarna.

Så sorgligt att Transport, som organiserar en minoritet av arbetarna på Sveriges kajer men som i kraft av sitt LO-medlemskap är avtalstecknande part i hamnarna, ställt sig utanför den internationella solidariteten.

Transport är med i den socialdemokratiskt dominerade internationalen ITF, som visserligen i ord men inte i handling stött kampen mot bemanningsföretag i Portugals hamnar. Transport tar inga egna initiativ utan låter sig styras av ITF:s agerande.

Så arbetade Transports medlemmar under solidaritetsstrejken 4 februari. Vilket fick till följd att hamnarbetarna i Södertälje, där merparten är med i Transport, vände sina portugisiska kamrater ryggen samtidigt som de själva drev en kamp mot bemanningsföretag i den egna hamnen.

Nu tvingades Södertälje hamnstyrelse backa då bemanningsfrågan blev politiskt belastande för sossar och vänsterpartister. Men faktum kvarstår, Transports och ITF:s agerande försvagar den så viktiga kampen mot bemanningsföretag, lönenedpressning och avtalsdumpning.

Segern i Portugal visar att kampens väg genom organiserade och samordnade aktioner nationellt och över gränserna är vägen till framgång för arbetarklassen.
Fakta

Viktig seger för Portugals hamnarbetare

Avtalet som stoppar bemanningsföretag i Lissabons hamn
  • De 47 hamnarbetarna i Lissabon som avskedats under konflikten återanställs (18 på fasta tjänster, 29 i blixtpoolen med särskild företrädesrätt).
  • Bemanningsföretaget som skulle tränga undan de organiserade hamnarbetarna, avvecklas. Ett 20-tal av arbetarna därifrån kommer att integreras i den fackligt organiserade hamnarbetarpoolen för yrkesutbildade stuveriarbetare.
  • Omfattande utbildningsinsatser kommer att genomföras.
  • Båda parter ska arbeta för att rättsprocesserna kring de strejkande hamnarbetarna ska avslutas så snart som möjligt.
  • Ett nytt kollektivavtal ska förhandlas fram.