Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ship to Gaza kastar loss

Nu närmar sig sanningens minut för Ship to Gaza. Båtarna lastas. Efter ett år av intensivt arbete är det äntligen dags för avfärd. Dror Feiler och Mattias Gardell från Ship to Gaza har bråda dagar. Proletären stämmer träff för en intervju på den klassiska skivaffären och caféet Multi Kulti på Söder i Stockholm.



Förberedelserna är i full gång och snart måste alla bitar vara på plats. I maj beger sig en konvoj med sammanlagt åtta fartyg ut på Medelhavets vatten. Målet är att bryta Israels illegala blockad och bidra till att öppna det krigshärjade Gazas gränser.

– Vi är mellan 20 till 50 personer som följer med från Sverige, berättar Mattias Gardell. Totalt åker omkring 700 personer. Konvojen består av tre lastfartyg och fem passagerarfärjor.

Israel har i samarbete med Egypten omvandlat Gaza till världens största utomhusfängelse. Endast en begränsad mängd förnödenheter tillåts passera gränsen. Blockaden upprätthålls med vapenmakt.

– Vi tänker inte vända även om vi blir hotade, säger Dror Feiler med eftertryck. De har sina vapen. Vi har inga andra vapen än rättvisan.

– Ett tjugotal EU-parlamentariker samt riksdagsledamöter från olika länder i Europa följer med i konvojen, fortsätter Mattias Gardell.

– Förutom politiker deltar media, kulturarbetare och representanter för folkrörelser och rättviseaktivister. Vi hoppas att detta skall uppmuntra Israel att följa folk- rättens princip om fri sjöfart på de fria haven.

Ship to Gaza har tre uttalade syften. Ett humanitärt, ett politiskt och ett solidariskt.

Mattias Gardell och Dror Feiler berättar hur de varit i kontakt med civilsamhället och oberoende ickestatliga organisationer i Gaza. Med på båtarna finns byggmaterial, generatorer, 100 prefabricerade hus och en hel skola.

– Konflikten i Israel/Palestina är inte en kamp mellan judar och araber utan en strid mellan kolonialmakt och koloniserade, ockupanter och ockuperade, påpekar Mattias Gardell. Västvärldens regeringar har trots allt tal om demokrati och mänskliga rättigheter alltför länge tittat åt andra hållet. De har till och med medverkat till de mest flagranta brott mot den folkrätt de säger sig upprätthålla. Det lär oss att vi inte kan överlämna frågan till våra regeringar. Vi måste handla själva.

– Vi bryter inte lagen, inflikar Dror Feiler. Det är blockaden och ockupationen som strider mot internationell lag. Så man kan säga att vår aktion är ett sätt att återupprätta lagen.

– Samtidigt visar vi solidaritet i praktisk handling, förklarar Mattias Gardell. Aktionen sänder ett viktigt budskap till Gazas instängda befolkning: Ni är inte ensamma!.

– Alla vänder inte bort blicken och blundar, säger Dror Feiler.

Ship to Gaza finns även i Grek- land. Hela projektet bygger på ett brett internationellt samarbete med olika typer av organisationer från bland annat Turkiet, Spanien, Italien och Frankrike.

Dessutom har projektet byggt ut nätverk i andra länder, både i Europa och Amerika.

– Ship to Gaza i Grekland är en bred folkrörelse, berättar Mattias Gardell. Fackföreningar och kulturpersonligheter deltar. Hamn- arbetarna i Pireus har adopterat vår båt.

Responsen i Sverige har varit god. Ship to Gaza har tolv lokalorganisationer och har samlat in över en miljon kronor. Folk har kunnat köpa egna ”sjömil”.

Organisationer som Kommunistiska Partiet och Emmaus har bidragit med pengar från egna insamlingar.

– En viktig poäng med hela projektet är att hålla Palestinasolidariteten vid liv, menar Dror Feiler. Det är ett bra sätt att aktivera vanliga människor. Vi tackar alla enskilda och organisationer som har hjälpt till.


– Det här är en gräsrotsrörelse, från människa till människa, avslutar Mattias Gardell.

Som exempel nämner han en kvinna som fyllde 70 bad alla festdeltagare att sätta in pengar till Ship to Gaza istället för att ge presenter.

Arbetslösa ringer upp och berättar att de går samman för att få ihop till en sjömil.

Kvinnoföreningen i Bergsjön, Angered boxningsklubb, fackklubbar och högstadieungdomar har deltagit. Ship to Gaza ger möjlighet att samlas kring något konkret.

Ship to Gaza tar inte slut med resan i maj. Den fortsätter tills blockaden är upphävd.

Nästa steg blir att bygga en fungerande hamn så att en reguljär fartygstrafik blir möjlig.

Johan Wiman
Proletären nr 17, 2010