Hoppa till huvudinnehåll
Av

Veolia bygger spårväg på Västbanken

Veolia kör spårväg på den ockuperade Västbanken. Detta strider mot internationell rätt och gör företaget delaktigt i Israels ockupationspolitik.



Sommaren 2005 skriver den israeliska regeringen och det franska konsortiet City Pass under ett avtal om att bygga och driva en spårvägslinje som ska förbinda de illegala israeliska bosättningarna i östra Jerusalem med stadens västra delar.

City Pass består av de två företagen Alstom och Connex. Connex har vid denna tid även kontrakt på tunnelbanan i Stockholm och bussförbindelser i ett flertal andra svenska städer. Connex döptes året därpå om till Veolia.

FN:s säkerhetsråd har i ett flertal resolutioner påpekat att Israel ockuperar östra Jerusalem. Det betyder att Israel måste följa internationella avtal som den fjärde Genèvekonventionen från 1949 och det så kallade Haagreglementet, kopplat till den fjärde Haagkonventionen från 1907.

Brott mot konvention
I resolution 465 från säkerhetsrådet sägs att varje försök från Israels sida att förändra de ockuperade områdenas fysiska karaktär och befolkningssammansättning saknar rättslig verkan och att Israels bosättningspolitik på de ockuperade områdena är ett brott mot den fjärde Genèvekonventionen.

Artikel 49 i samma konvention säger att en ockupationsmakt inte har rätt att flytta sin egen befolkning till ockuperat område. Allt detta bidrar sammantaget till att göra såväl bosättningarna som själva spårvägsbygget illegala och oförenliga med internationell rätt.

Spårvägsbyggets folkrättsvidriga karaktär understryks av den internationella domstolens utlåtande från juli 2004. Östra Jerusalem är palestinskt område och här ska det palestinska folket ha självbestämmanderätt. Bara genom att sluta ett avtal med Israel om vad som ska ske på denna mark innebär i praktiken att godkänna dess ockupation av densamma.

Förutom att gå på tvärs mot internationella avtal och konventioner skärper bosättningarna, samt de bil- och spårvägar som förbinder dem, den humanitära situationen i de ockuperade områdena. Avspärrningar och kontrollstationer försvårar den palestinska ekonomiska utvecklingen.

Försvårar fredsprocess
Genom att medverka i spårvägsprojektet hamnar Veolia dessutom på kollisionskurs med både Sveriges och EU:s utrikespolitik. Bosättningarna på ockuperad mark försvårar den så kallade fredsprocessen och en tvåstatslösning.
Veolias agerande rimmar illa med FN:s program för ett ansvarsfullt företagande, Global Impact. Trots att Veolia skrivit på detta skaffar sig företaget konkurrens- och kostnadsfördelar gentemot andra företag som försöker att leva upp till överenskomna standarden.

Både Amnesty International och Diakonia har kritiserat Veolia för deltagandet i spårvägsprojektet i östra Jerusalem på Västbanken. Diakonia uppvaktade ledningen för Connex redan i januari 2006. Trots upprepade påstötningar har fortfarande ingenting hänt.

Veolia Environnement är ett transnationellt franskt företag som har 320000 anställda världen över. Företaget bedriver fyra olika slags verksamheter. Veolia Transport, som alltså tidigare hette Connex, finns i 28 länder och har 72000 anställda. Veolia Transport Sverige AB har 7500 anställda varav 2800 i Stockholms tunnelbana.

JOHAN WIMAN                                                                                                            
Proletären3, 2009


"Utestäng Veolia från upphandlingen"
På tisdag 20 januari ska SL:s styrelse avgöra vem som får miljardkontraktet på driften av Stockholms tunnelbana. “Utestäng Veolia från upphandlingen”, säger Kommunisterna.

– Det är fullständigt otillständigt att låta Veolia, som bygger en illegal järnväg på ockuperad mark, få ett kontrakt som betalas av Storstockholms skattebetalare, säger Mikael Andersson ordförande i Kommunistiska Partiets Stockholmsavdelning. Kommunisterna kräver att de ansvariga politikerna i SL:s styrelse innan avgörandet på tisdag underkänner Veolias anbud.

AB Storstockholms Lokaltrafik, SL, ägs av Stockholms Läns Landsting, dess styrelse är politiskt sammansatt och utsedd av landstingsfullmäktige. Den leds av trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M).

Kontraktet är sammanlagt värt 30-35 miljarder kronor, är den i särklass största offentliga upphandlingen i Sverige och en av de största icke-militära i världen. Det företag som vinner kontraktet får rätt att driva tunnelbanan i åtta år fram till 2017 med möjlighet till förlängning på ytterligare sex år.

Sex transnationella storföretag är med och slåss om skattebetalarnas pengar. S-Bahn Berlin ägs av tyska Deutsche Bahn, MTR har sin bas i Hong Kong, T-banebolaget AB ägs av ett fransk-danskt konsortium, Stockholm Tub AB ägs i sin tur av engelsk-franska Arriva-Keolis, Tågkompaniet/NEDRAILWAY är ett samarbete med rötter i Norge och Nederländerna. Veolia Transport, som innehar driften idag, är en del av den franska storkoncernen Veolia Environnement.

Det är mycket prestige och stora pengar som står på spel. Inför årets anbudsförfarande har Deutsche Bahn satsat på förre landshövdingen och Tysklandsambassadören Mats Hellström som rådgivare. MTR har lyckats köpa över Veolias tunnelbanechef Torborg Chetkovic på sin sida. Stockholm Tub AB vill inte vara sämre och i deras stall ingår numera Lars Nordstrand, SL:s tidigare trafikdirektör. Veolia har haft en arbetsgrupp på 30-40 personer som förberett anbudet.

Skandaler
Stockholms tunnelbana bolagiserades redan på 1990-talet. Den såldes ut till privata Connex 1999 vilket 2006 döptes om till Veolia. Utförsäljningen och upphandlingen har från första början varit kantad av skandaler. Det tidigare trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson (M) var en av de drivande bakom privatiseringen. Han dömdes till 20000 kronor i böter för brott mot aktiebolagslagen eftersom han inte informerat alla i SL:s styrelse om utförsäljningen. Domen bekräftades av Högsta Domstolen 2005.

De nu aktuella anbuden lämnades in i augusti förra året. Biträdande trafikdirektör Helena Sandberg är sammankallande i en grupp inom SL som handhar urvalsprocessen. VD Ingemar Ziegler lägger ett förslag som styrelsen får ta ställning till.  I kontraktet ingår service, städning, underhåll av såväl fordon som fastigheter, snöröjning och trafikledning. Fordonsunderhållet bedrivs idag av Tågia vilket ägs till 66 procent av Veolia och 33 procent av SL. 2500 anställda på tunnelbanan berörs.

I AB Storstockholms Lokaltrafiks styrelse sitter sammanlagt 13 ordinarie ledamöter. Ordförande är trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), 1:e vice ordförande är Lennart Rohdin (Fp) och 2:e vice ordförande är Lars Dahlberg (S), även oppositionsråd i landstingsstyrelsen. Utöver detta har SL:s styrelse fyra moderater, en kristdemokrat och en centerpartist. Socialdemokraterna har dessutom tre platser och Miljöpartiet en. Samtliga sitter i landstingsfullämktige.

De fackliga organisationerna SKTF och Saco har varsin representant i styrelsen. Gunilla Roxby Cromvall är ersättare för Vänsterpartiet vilket genom ett uttalande kräver att SL ska avbryta förhandlingarna med Veolia.

JW