Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ökad ojämlikhet bakom kravallerna i Kina

Oroligheterna i den kinesiska provinsen Xinjiang fortsätter. Bakgrunden är den ökade ojämlikheten mellan olika etniska grupper i dagens kapitalistiska Kina.


I skrivande stund onsdagen den 8 juli 2009 är det fortfarande spänt i
den kinesiska Xinjiangprovinsen där enligt kinesiska uppgifter 156
människor dödades och 816 skadades under upplopp och demonstrationer i
helgen.

På tisdagen rapporterades både han-kineser och uigurer demonstrera och de kinesiska myndigheterna har sänt stora styrkor till huvudstaden Urumqi och andra större provinshuvudstäder.

Enligt nyhetsbyrån AP skingrade kinesisk polis en han-kinesisk mobb av unga män som försökt ta sig fram till ett uiguriskt bostadsområde för att hämnas de han-kineser som dödades av uiguriskt mobbvåld under helgen.   

Den tändande gnistan var ett falskt rykte på internet att arbetare ur den turkmenska minoriteten hade våldtagit en kinesisk arbetare på en leksakfabrik i den sydkinesiska industriprovinsen Guangdong.

Ryktet ledde till att en han-kinesisk mobb attackerade uiguriska arbetare och två av dem dödades.

Även han-kineser kom till skada i upploppen.

Arresterade
Som en följd av upploppen och i ett försök att straffa de skyldiga så har säkerhetspolisen i den sydkinesiska Guandongprovinsen arresterat 15 personer.

Tretton personer, varav tio han-kineser och tre uigurer, har arresterats för själva upploppen och två han-kineser har arresterats för att de spridit ut det falska ryktet om våldtäkten.

Incidenten i Guandong och de omfattande kravallerna i Xinjiang provinsen har sin botten i de omfattande förändringarna det kinesiska samhället genomgått de senaste årtiondena.

Även om folk flydde från Xianprovinsen till Sovjet under de kinesisk-sovjetiska motsättningarna 1962 så fanns det i den kinesiska folkrepublikens bygge en respekt för minoriteter och Kina var trots ekonomisk efterblivenhet fritt från etniska motsättningar.

Under förutsättning att etniska grupper har respekterat Kinas territoriella integritet så har de uppmuntrats att vidmakthålla sina traditionella kulturer. I likhet med vad Sovjetunionen gjorde så hjälptes minoriteter som endast hade talspråk att bygga upp ett skriftspråk. De kinesiska kommunisterna byggde vidare och utvecklade upplysningstanken om minoriteters rättigheter som introducerades av nationalisten Sun Yat-sen.

Gemensam identitet
”På Mao Tse Tungs tid, så var den etniska minoritetspolitiken dikterad av hans klasskampsdoktrin, där alla arbetande han och icke han-kineser delade samma identitet – det socialistiska arbetet”, skriver docenten Jian Junbo på institutet för internationella studier vid Fudan-universitetet i Shanghai i en artikel i Asia Times den 7 juli.

Denna politik var framgångsrik i att den undanröjde etniska motsättningar och gav en delad gemensam identitet till alla arbetande människor, menar Jian Junbo och fortsätter:

”De arbetande fattiga inom Kinas etniska grupper var starka anhängare av KKP-regeringen och accepterade dess nya socialistiska identitet.  Han och icke han-kineser fick samma levnadsnivå både ekonomiskt och politiskt och idén om etnicitet gav vika för känslan av klasstillhörighet.  Konceptet av gemensam klass, som gav jämlikhet åt alla folk inom samma klass oavsett deras identitet, dominerade över idén om etnisk identitet och förhindrade etniska konflikter.”

Efterhand som inflytandet av marxismen som den dominerande ideologin försvinner i Kina, så försvinner också vetskapen och känslan av politisk jämställdhet. ”I dag i motsättning till förr så känner sig vanligt folk inte som ägare av landet, och arbetare är inte länge en respekterad samhällsklass. Kapitalister har blivit regeringens hedersgäster”, skriver Jian Junbo.

Han hävdar att politisk jämlikhet baserad på jämlikhet mellan klasserna har kollapsat. Samtidigt som minoriteterna, som ofta bor i Kinas mindre utvecklade regioner, inte i samma utsträckning fått del i Kinas ekonomiska tillväxt, så anser han-kineser att de missgynnas på den traditionella kinesiska minoritetsbefolkningens bekostnad.

Bara början?
”Nu, med den ekonomiska och politiska marginaliseringen av etniska minoriteter så förstörs grundvalen för vissa minoriteters kinesiska identitet. Samtidigt är denna marginalisering djupt missförstådd av många ur majoritetsfolket han-kineser. Den gemensamma kinesiska identiteten – som arbetare i socialismen – faller gradvis sönder. Upploppen i Urumqi kan vara början på något mycket, mycket större”, avslutar docenten Jian Junbo.

ERIK ANDERSON
Proletären nr 28, 2009