Hoppa till huvudinnehåll

Leve Palestina – tillagd och borttagen på Spotify av ett amerikanskt skivbolag

Låten Leve Palestina har blivit internets kampsång i protesterna mot Israels invasion av Gaza. Över 125.000 klipp med sammanlagt hundratusentals visningar har spridits med låten på TikTok – och mitt i hajpen har låtarna stulits och lagts upp på Spotify genom ett digitalt skivbolag.

George Totari och bandet Kofia drog hem stora applåder på Götaplatsen i Göteborg, söndagen den 14 januari. Demonstrationssången (Leve Palestina) var huvudnumret.
Proletären

I tisdags uppmärksammades det på en Facebook-sida för Palestinasolidaritet att Kofias mycket populära kampsång Leve Palestina (med orginalnamnet Demonstrationssången) tagits bort från Spotify.

Den svensk-palestinska gruppen Kofia grundades i Göteborg av George Totari efter att han flytt till Sverige från Palestina i slutet på 60-talet. De spelade in flera LP-skivor med texter som uppmärksammade palestiniernas kamp.

Under protesterna mot Israels pågående invasion av Gaza har låten Demonstrationssången från deras andra platta, Mitt hemlands jord (1979), blivit en världshit – och ledmotiv för hela solidaritetsrörelsen. Under titeln Leve Palestina har den spridits genom TikTok-klipp med hundratusentals visningar, översatts till många språk och fått ett otal remixer. Men så togs alltså låten bort från Spotify, tillsammans med hela albumet Mitt hemlands jord.

Spotify hävdar i ett mejl till Proletären att det är upphovsmännen – alltså de som laddat upp skivan – som valt att ta ner den.

Proletären tar kontakt med gruppen genom George Totari och Bosse Stenholm. Men ingen av dem vet ens hur låten eller albumet kommit upp på Spotify från början.

– Mig veterligen har den aldrig legat uppe på Spotify, är du säker på att den skivan har varit där? säger Bo Stenholm som är den som distribuerat Kofias senaste skiva, Jag skrev ditt namn (2022), på Spotify.

Efter ytterligare kontakt med Spotify visar det sig att det är ett musikbolag som heter Symphonic distribution som lagt upp Kofias album från 1979. Det är också de som tagit ner albumet.

Har inte Spotify koll på att de som laddar upp material har upphovsrätt?

– Det är distributörens ansvar att se till att de som laddar upp låten genom dem har copyright på innehållet, svarar Spotify på mejl.

Spotify hävdar också att de betalat ut pengar för lyssningarna till upphovsmannen, men George Totari säger att han inte fått något – trots att han står som upphovsman enligt Stim.

Symphonic distribution är ett digitalt musikdistributionsföretag registrerat i Tampa, Florida, USA, grundat 2006 med 150 anställda och som omsätter miljontals dollar.

Företaget fungerar som en spridningstjänst åt enskilda personer eller band. Användare på hemsidan laddar upp material som sedan sprids på appar som Spotify och Apple Music.

Likt många andra techbolag är de svåra att få tag på och mejladressen på hemsidan ger inget svar. Någon eller några har alltså använt sig av Symphonic distribution för att profitera på Palestinasolidariteten och Kofias verk.

– Folk har frågat mig innan om jag tjänar pengar på min musik och jag har svarat nej, då undrar de varför jag i så fall gör musik. Det är sorgligt att allt ska handla om pengar, men tyvärr lever vi i en värld som fungerar så, säger George Totari.

– Vi tillhör de progressiva krafterna och vi litar på andra människor, framförallt i kampen. Vi tycker att folk ska sprida låten, det är bara bra, men om någon ska tjäna pengar på låten då ska de kontakta oss, fortsätter han.

Det skulle kunna vara så att ett avtal om upphovsrätt spridit sig igenom leden av gamla produktionsbolag, men George Totari hävdar bestämt att inget avtal någonsin skrivits med någon.

– Vi betalade för studiotiden och gjorde allting själva.

Demonstrationssången (Leve Palestina) spelades in på Nacksvings mobila studio i Göteborg 1979. Nacksving producerade flera kända svenska band i slutet på 1970-talet, exempelvis Nationalteatern och Björn Afzelius, men skivbolaget gick i konkurs 1981.

Personen bakom Nacksving heter Tommy Rander, och han bekräftar George Totaris påstående.

– De hade aldrig några avtal och det var inte licensierat till någon. Skivan som sådan tillhör gruppen och ingen annan än gruppen äger rättigheterna. De bokade studion och gjorde det själva, säger Tommy Rander när Proletären ringer upp honom. Och inte heller han har någon aning om vem det skulle kunna vara som lagt upp albumet på Spotify.

Inte heller på IFPI, International Federation of the Phonographic Industry, där skivbolag registrerar rättigheter till inspelningar, finns det några spår av Kofia.

Det är alltså okänt vem det är som har lyckats tjäna pengar på kampsången – och varför den personen senare beslutade sig för att ta ner albumet från Spotify. Nu jobbar George Totari och Bosse Stenholm för att skivan återigen ska upp på Spotify – med rättmätiga upphovsmän.

– Vi arbetar just nu med att försöka ta hand om alla våra gamla sånger och lägga upp dem själva, säger George Totari.

Ska ni ta ärendet om upphovsrättsbrott vidare?

– Vi kommer försöka, vi ska ta kontakt med en advokat.