Hoppa till huvudinnehåll

Strejken på Tesla igång – IF Metall varnar för strejkbryteri

Sedan natten till fredagen strejkar anställda på biltillverkaren Teslas anläggningar i landet. Men inte alla anställda deltar. Proletären träffar strejkvakter utanför Teslas serviceanläggning i Örebro som menar att företaget använder sig av strejkbrytare.

Greger Kammerland, ordförande för IF Metall i Örebro län och Inga Vintervärn, vice ordförande, utanför Teslas anläggning i Örebro.
Erling Bronsberg

Natten till den 27 oktober tog IF Metall ut sina medlemmar på sju olika Teslaanläggningar i landet i strejk. En av dessa anläggningar, ett servicecenter, ligger i Adolfsberg, Örebro. Där träffar Proletären Greger Kammerland, ordförande för IF Metall i Örebro län, som står strejkvakt.

– Vi gör det här för att arbetarna på Tesla ska ha samma villkor som alla andra inom motorbranschen. Idag skiljer det sig på lön, pension och försäkringar, säger Greger Kammerland.

Tesla har inga bilfabriker i Sverige men däremot verkstäder och utlämningsplatser som hanterar både mottagning och färdigställning av bilarna. Företaget är kända för sin hårda antifackliga linje och ingen av deras cirka 120.000 anställda världen över arbetar under kollektivavtal.

– Via sitt huvudkontor i Kalifornien har Tesla meddelat att de inte kommer teckna några kollektivavtal, någonstans. Punkt. Så vi har inga förhandlingsdialoger alls med företaget i dagsläget, säger Greger Kammerland.

Hur ser det ut med organisationsgraden för arbetare på Tesla i Sverige?
– Den är tillräcklig, och i hela landet har vi 120 stycken medlemmar på anläggningarna som nu tagits ut i konflikt. Och det är total arbetsnedläggelse på varje anläggning som gäller.

Och hur ser organisationsgraden ut här inne på anläggningen i Örebro?
– Det kan vi inte uttala oss om. Det är ett känsligt ämne eftersom Tesla inte är fackföreningsvänliga och då vill vi inte gå ut med vilka eller hur många som är med i IF Metall.

Kan det vara så at de är rädda för repressalier från Tesla?
– Det skulle jag tänka mig att de är. Att de är rädda för att bli av med jobbet om de inte är tillsvidareanställda. Men alla som blir medlemmar idag har full konfliktersättning och ingen karens och får samma villkor som alla andra.

Inga Vintervärn är vice ordförande för IF Metall i Örebro och tillägger:

– Tesla har inte rätt att ge repressalier om någon stannar hemma under en konflikt, även om de inte är medlemmar. Skulle företaget göra det så ser vi väldigt allvarligt på situationen.

– Det är samma sak om Tesla nu skulle ta in strejkbrytare från andra platser i landet eller utomlands. Det skulle innebära något väldigt allvarligt och byta mot den svenska modellen, säger Greger Kammerland.

Har Tesla tagit in strejkbrytare på sina anläggningar?
– Ja. Vi har fått indikationer på detta och att Tesla inte följer blockaden. Om jag säger så här: man ser ju in i deras arbetslokal… Om Tesla agerar på detta sätt och tar in strejkbrytare, så har förbundet varnat för ta till fler åtgärder.

Om Tesla inte sätter sig ned och förhandlar med IF Metall om ett kollektivavtal så har både Transportarbetareförbundet och andra avdelningar inom IF Metalls område varslat om stödåtgärder. Dessa varsel blir aktuella om en vecka, den 3 november, om inget annat sker fram till dess.

– Det är två företag till i landet som kommer tas ut i sympatistrejk. En verkstad som fokuserar på plåt och lack, samt företaget Axess som transporterar Teslas bilar från hamnarna till anläggningarna. Kommer inte Tesla till förhandlingsbordet så kommer även dessa att tas ut i strejk, säger Greger Kammerland.