Hoppa till huvudinnehåll
Av
Utrikesredaktör

Taxichaufförer kämpar för kollektivavtal

Ett hundratal taxichaufförer genomförde förra torsdagen en högljudd manifestation i Stockholm. En tutande karavan av taxibilar körde från Taxi 020:s kontor i Sundbyberg till landstingshuset för att protestera mot färdtjänstavtalet, låga löner och avsaknaden av kollektivavtal.


I den senaste upphandlingen av färdtjänsten i Stockholm vann bolagen Taxi 020 och Taxi Kurir kontraktet genom att dumpa priset. Förarna som kör åt bolagen betalar med en sänkning av sina redan låga löner.
Förarna har ingen garantilön utan en ren provisionslön på inkört belopp. För att klara sig kör chaufförerna ofta pass på 12-13 timmar om dagen, sex dagar i veckan.

Allonias Sebhatu, som dragit igång torsdagens manifestation, berättar för Proletären att förarna inte tänker ge sig förrän landstingspolitikerna häver färdtjänstavtalet.

– Vi kräver kollektivavtal och kommer fortsätta med protester varannan vecka tills färdtjänstavtalet hävs. Nästa version av avtalet måste innehålla kollektivavtal. Politikerna säger att det är olagligt att kräva kollektivavtal i upphandlingen men jag säger att det är olagligt att jobba så många timmar i veckan som förarna gör.

Allonias Sebhatu, som själv fick sparken och indragen licens från Taxi Kurir efter att han 2013 börjat organisera chaufförerna som körde åt Taxi Kurir, berättar att närmare 150 förare vid protestaktionen skrev upp sig på en lista att de vill gå med i Taxiklubben.

Allonias Sebhatu startade Taxiklubben Fågelviksgruppen när han körde för Taxi Kurir. Både Taxi Kurir och Taxi 020 ägs av Cabonline Group, tidigare Fågelviksgruppen.