Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Bussförare protesterar mot otrygghet – ”Kontrollanternas beteende var droppen!”

En bussförare i Göteborg som var på väg hem från ett 11 timmars arbetspass blev nerbrottad och handfängslad av biljettkontrollanter, eftersom han inte hade giltigt färdbevis.


Händelsen, som utspelade sig i fredags förra veckan, har väckt ilska hos företaget Transdevs bussförare som under måndagen samlades för att protestera.

– Västtrafik måste be om ursäkt, säger Marcus Sjömark, ordförande för sektion Spårvägen Trafik-Teknik i Kommunal väst, som reagerat kraftigt på händelsen.

Den 45-årige bussföraren hade uniform och förarbevis men det räckte inte. Biljettkontrollanterna, från väktarbolaget G4S, krävde giltigt färdbevis. På en videosekvens som sprids på sociala medier ses bussföraren bli nerbrottad och handfängslad, trots att han inte gör motstånd.

I måndags samlades ett 50-tal upprörda bussförare och andra operatörer till ett spontant protestmöte vid Transdevs kontor i Frihamnen. Marcus Sjömark, som deltog på protestmötet, berättar för Proletären om frustrationen bussförarna känner.

– Har du kört buss i 10 timmar, kliver av passet och åker samma buss hem i din arbetsuniform, då är det inte rimligt att bli ifrågasatt.

Bussförarna får åka gratis när de är i tjänst, det vill säga när de tar sig från ett pass till ett annat, men inte till och från jobbet. Kontrollanten kan inte se vilken sorts resa föraren gör.

Enligt vissa uppgifter var bussföraren felinformerad av sin arbetsgivare om reglerna. Men bakom bussförarnas ilska finns betydligt mer än bara ett enskilt fall.

– Grunden är Västtrafiks ändrade riktlinjer, att de drog in tjänstekortet och att la ut biljettkontrollerna på anbud.

Marcus Sjömark beskriver hur alla försämringar för bussförare sänkt deras status och hur de länge blivit dåligt bemötta och ifrågasatta av kontrollanterna, men också av en del resenärer.

– Allt skit kastas på dem. Det här var droppen. Det finns ett stort tryck under-ifrån som gjorde att så många samlades i Frihamnen.

Västtrafik har tidigare kritiserats för hur biljettkontrollanter betett sig mot resenärer. Trots att företaget skickat kontrollanter på ”charmkurser” har det snarare blivit värre, enligt Marcus Sjömark som samtidig påpekar att det inte bara handlar om den enskilde kontrollanten.

– Visst kan det vara något rötägg till kontrollant, men det handlar ju också om själva systemet i grunden.

Det har under lång tid funnits ett djupt missnöje bland bussförarna i Göteborg. Proletären har tidigare rapporterat om bussförarprotester mot att de saknar utrymmen för raster och mot hårt pressade körscheman. ”Bussbolagen räknar bara pengar”, sa en bussförare då.

Upphandlingssystemet har inneburit att privata bussbolag konkurrerar genom att pressa scheman och tider. Att delar av verksamheten, som biljettkontrollen, läggs ut på anbud försvårar också kontakten mellan de olika yrkesgrupperna.

När Proletären på måndagen pratar med Marcus Sjömark ska de precis planera ett möte med Västtrafik och andra parter bland de olika upphandlade företagen.

– Vi kräver att de ber om ursäkt till föraren, och för den delen till alla andra förare som blir dåligt behandlade. Och vi vill kunna åka med arbetsuniform och ha årskort med förmånsbeskattning. Personalen på Trafikkontoret får detta, men inte förarna!