Städare protesterar: ”Felet är upphandlingarna"

Publicerad 13 juli 2017
Pendeltågsstädarna Hsari Isaksson och Nguyet Bergström deltog i protesterna mot Sol Reneriets uppsägningar.
Pendeltågsstädarna Hsari Isaksson och Nguyet Bergström deltog i protesterna mot Sol Reneriets uppsägningar.

– Felet är kapitalismen och upphandlingarna, säger Nguyet Bergström, en av de städare som varslats om uppsägning av bolaget Sol Reneriet, som var på plats för att protestera när två nya pendeltågsstationer invigdes i Stockholm.

Bilder

Kontrasterna präglade invigningen av de två nya pendeltågsstationerna på Odenplan. Statsministern, infrastrukturministern och trafiklandstingsrådet hyllade Stockholm som Europas snabbast växande region.

Alla var överens om att en utbyggd infrastruktur behövs efter 150 år av stiltje. Frågan är om alla stockholmare är lika överens om att 6 km nya spår för 17 miljarder behövde byggas av utförare med underleverantörer till underleverantörerna och minst sex dödsolyckor.

Hyllningstalen varvades med svängiga låtar från förortsbandet Panetoz och husbandet The Soul Company. I dag fick allting kosta vad det kosta ville. Huvudsaken var att solen sken och att alla var lika positiva över tillväxten och framgångarna som de båda ministrarna och landstingsrådet var!

Tillväxten kommer dock inte alla till del. Samtidigt som SL expanderar har städbolaget Sol Reneriet AB valt att varsla 90 pendeltågsstädare. På plats var därför pendeltågsstädare som protesterade mot uppsägningarna. Med självtillverkade skyltar ”Städa inte bort städarna” och ”MTR skrattar hela vägen till Hongkong” väckte de uppmärksamhet bland de som ville fira utbyggnaden.

– De privata bolagen kan göra precis vad de vill. Den moral politikerna pratar om handlar alltid om rätten till bolagsvinster. Jag har jobbat på SL i 10 år men i dag har det ingen betydelse. Det är alltid en stor katastrof om bolagen inte är nöjda med sina vinster! Men jag har familj och behöver mitt arbete. Om en sådan som jag blir av med jobbet är det en verklig och en riktigt stor katastrof, säger Abdullah Sheif, en av städarna som hotas av uppsägning, till Proletären.

Hsari Isaksson är städare på pendeltågen och menar att skulden ligger hos den Hongkongbaserade trafikutföraren MTR, som anlitat Sol Rederiet.

– Jag har jobbat i 20 år men jag förstår ändå att Sol Reneriet inte kan fortsätta att ha personal om de varje månad går med 3-4 miljoner i förlust. SL betalar massor till MTR men de i sin tur betalar inte tillräckligt åt Reneriet, de skickar bara mera pengar till Hongkong.

Nguyet Bergström, jobbarkompis till Hsari Isaksson, blandar sig i samtalet.

– Felet är kapitalismen och upphandlingarna! Det är skattebetalarna som använder tågen och det är de som har rätt till rena perronger och rena tåg. Därför ska SL sköta trafiken. Det har ingen betydelse vem som är värre, MTR eller Reneriet. Värst av allt är kapitalismen! Både MTR och Reneriet vill ha arbetskraftsinvandring! Vi har sett det i Kina och vi vet att de är likadana i hela världen!

På scenen ger förortsgänget Panetoz från Jordbro järnet, river ner jubel och applåder så det blir svårt att fortsätta intervjun. Proletären tackar för upplysningarna med förhoppningen om att en annan gång få ett nytt och lugnare samtal med städpersonalen.

Solidariteten värmde alldeles extra när MTR-anställda delade ut flygblad med rubriken ”Ta ditt ansvar Kristoffer Tamsons”, en känga till det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons. En av dessa var Semre Gere som gärna svarar på Proletärens frågor.

• Ditt jobb är ju inte i fara. Varför protesterar du?
– De försöker splittra oss. Men vi är alla lika beroende av våra arbeten. Vi vet varje dag att när arbetet är gjort är vi ingenting värda, därför måste vi hålla ihop. Det här är resultatet av privatiseringarna. Idag sparkar Reneriet, i morgon MTR. Därför måste vi göra allt som står i vår makt att ingen städare blir sparkad!

Det är bara att hålla med pendeltågspersonalen. Ingen städare, liksom ingen sophämtare, ingen hamnarbetare och ingen annan som håller samhället i gång, ska sparkas!

Anita Salvén